CrossCode
Om jag skulle fråga dig “Vad är ett action-RPG spel för dig?” skulle du tänka på en mängd olika spel. Kanske skulle du tänka på de radioaktiva städerna i Fallout 3, Link som skjuter magi ur sitt svärd i The Legend of Zelda eller kanske de många timmarna du spenderat på fetch quests i World of Warcraft. Vi har alla olika historier och upplevelser när det kommer till action-RPG, men själv visste inte jag vad jag skulle ge mig in på när jag startade CrossCode för första gången. Att försöka kombinera ett action-RPG och ett pusselspel som utspelar sig i en sci-fi-miljö med retrografik är något som jag var mycket nyfiken på hur det skulle fungera och det blev en resa fylld med både skratt och frustration.
Spelet utspelar sig i en framtida värld där MMO-spel (Massively Multiplayer Online) är en del av den riktiga världen där personer möter varandra genom sina avatarer och kan uppleva spelens värld genom sina sinnen, ungefär på samma sätt som i filmen Ready Player One. I CrossCode spelar vi protagonisten Lea som spenderat lång tid i spelet CrossWorlds men har som nergraderats under mystiska omständigheter till ruta ett. Förutom att hon tappat sina förmågor har hon även mist delar av sitt minne, delvis sin förmåga att prata och glömt vem hon är och vad hennes plats i världen är.
LÄS MER: Vikten av städer i öppna världar
Spelets huvudsakliga uppdrag är därmed att vi ska guida Lea att återfå sin plats i världen genom olika utmaningar som spelet lägger framför henne. På sin resa möter Lea många färgstarka personer och flera av dem har uppdrag att utföra som handlar om att t.ex. hitta en speciell planta eller att du ska döda ett speciellt djur som i sin tur ger Lea erfarenhetspoäng, guld och föremål. Alla nya upptäckter som Lea stöter på uppdateras i din personliga encyklopedi inne i spelet. Detta system hjälper till att hålla reda på spelvärldens innehåll, eftersom det finns ett brett utbud av både växter och djur.
CrossCode bjuder in oss till en stor och expansiv värld, fylld med vackra miljöer och intressanta individer. Då är det tur att utvecklarna gjort det enkelt och smidigt att transportera dig sig genom CrossWorld både genom snabbtransport men framförallt tack vare hur smidig Lea är. Hon är rask som en vessla och kan ta stora skutt över stup och nerför backar som gör rörelse genom CrossCode till en ren fröjd.
Spelet använder många element som “typiska MMO” har, såsom spelarprogression i form av färdighetsträd, mörka grottor, raids och gå med i guilder. Världen är full med NPC-karaktärer men det finns andra, som Lea, vanliga spelare att hitta som både är artiga och inte lika trevliga. Precis som i andra MMO-spel innehåller spelet även PvP (Player versus Player) och därmed vill många av CrossWorlds spelare utmana Lea på dueller.
Striderna i CrossCode är snabba, engagerande och spännande. Spelaren kan både slåss i närstrid och skjuta projektiler, beroende på vilket vapen man har. Om spelaren har ett projektilvapen så kan Lea sikta och skjuta små energibollar och skjuta starkare projektiler om hon laddar upp ett skott genom att hålla ner musknappen. En annan användbar förmåga är en dash-attack, speciellt om spelaren har ett närstridsvapen. Dash-attacken kan hjälpa till att snabbt föra Lea till en annan närliggande position och är mycket användbart när du befinner dig inklämd i ett hörn och behöver göra en snabb undanmanöver. Striderna är väldigt utmanande, kinetiska och därmed roliga, men det krävs väldigt mycket musklickande i varje strid, så gör både din mus och ditt finger redo för en rejäl workout.
CrossCode handlar dock inte bara om strider utan också om att lösa pussel. Det handlar om att ta sig tid att räkna ut hur man går vidare till nya rum eller nivåer genom att flytta block, aktivera spakar eller till och med spränga blockerade passager. Ens vapens ricochet-förmåga bidrar också en stor del av pussel och lösningar. Detta är väldigt uppskattat och även fast jag till en början inte begriper vissa utmaningar, har utvecklarna gjort ett bra jobb med att hitta en bra balans mellan pussellösning och strid i spelet.
LÄS MER: Mer gameplay från Red Dead Redemption 2
I CrossWorlds värld kommer du att ta dig igenom ett antal nivåer. Var och en är utformade på olika sätt och har sina egna utmaningar som behöver klaras av och pussel som behöver lösas innan du kan fortsätta till nästa nivå. Varje nivå har sen enligt tradition en slutboss som alla har unika rörelser och förmågor. De besegras också på olika sätt, ibland behöver du bara vara skicklig på att förflytta dig snabbt och attackera hela tiden, men i somliga fall behöver du använda nivåns miljö för att besegra bossen, t.ex. aktivera golvpaneler som finns utspridda i rummet. Även fast bossstriderna är svåra och får mig frustrerad ibland är de extremt snygga rent visuellt sett och känns hemma där de huserar.
CrossCode har ett ljudspår som påminner om musiken från SNES-eran, vilket kompletterar den övergripande retroestetiken. Spelets visuella stil påminner om SNES-klassiker såsom Chrono Trigger, medan striderna påminner om Secret of Mana och tempot är uppskruvat till en Ys-nivå. Det är ganska fantastiskt vad utvecklarna kan göra med pixelgrafik och det är en del av spelets charm. Karaktärerna har inga röstskådespelare, men de är fortfarande väldigt uttrycksfulla även i pixelform. Det hjälper verkligen till att visa hur stämningen är i olika scener.
Det här är ett spel för oss som älskar spel i retrostil och välbyggda sci-fi-världar. Musiken och ljudeffekterna är väldigt retro men ack så ljuva och pusslen i spelet är där för att utmana spelaren samt ge variation från allt skjutande, vilket jag välkomnar! Det märks att utvecklarna har lagt många år och kärlek på sin skapelse eftersom det är väldigt välpolerat och innehåller många extra detaljer, såsom att de övertygande skapat illusionen att man befinner sig i en multiplayer-värld likt i de gamla .hack-spelen. Det finns många dolda hemligheter i hela spelet som är värda att hittas.
Om du som älskar att utforska världar, delta i engagerade strider, lösa utmanande pussel och spel med en mycket fängslande historia som kommer att hålla dig fascinerad i timmar, så kan CrossCode vara ditt nästa spel att införskaffa. Var dock beredd på att lägga en stor del av din tid på det här titeln, för det krävs många timmar att nå berättelsens slut. Det enda jag tyckte var någorlunda irriterande är att det är väldigt mycket “grinding” i spelet och det kan ta lång tid att gå upp en level, speciellt i när man har kommit en bra bit in i spelet.
CrossCode är ett kalasbra spel med en intressant huvudkaraktär och dialoger som roar och fängslar. Radical Fish Games har verkligen lyckats fånga känslan att spela action-RPG på 90-talet med otäck hantverksmässig precision, samtidigt som enormt många komponenter är uppdaterade för att passa en modern spelstandard. Jag ser redan fram emot de äventyr som Radical Fish Games planerar åt oss i framtiden.
Fredrik Knight
6 år agoHar sneglat på det här spelet ett tag. Det jag har sett får mig att tänka på Seiken Densetsu 3:s vackra tile sets, Wild Arms pusselfyllda dungeons och högtempo strider från Ys. Ett spel för mig helt enkelt.
Undrar dock om det finns alternativa kontrollmetoder eller om det är mus som gäller? Ligger ju hellre tillbakalutad i soffan när jag spelar långa rollspel. Möjligtvis med undantag av när det gäller bossfajter.
Erik Hansson
6 år agoHej!
Spelet har kontrollsupport, men jag använde datormusen när jag spelade!
Fredrik Knight
6 år agoCoolt. Blir nog ett köp vad det lider då. 🙂