Jag är en envis person samtidigt som jag är otålig och lätt blir frustrerad, vilket inte är en bra kombo när det kommer till snabba spel med höga svårighetsgrader. Jag har lagt alldeles för många timmar på spel i den genren just på grund av min envishet, på gott och ont. FutureGrind är ett perfekt exempel på ett sådant spel – och jag vet inte om jag hatar det eller älskar det.

FutureGrind är till synes ett rätt simpelt spel, där man styr en futuristisk motorcykel genom olika banor som består av färgglada skenor. Samtidigt som man måste se till att man inte ramlar av banan måste också de två olikfärgade hjulen matcha färgen på skenorna – något man uppnår genom att snurra på sin motorcykel, och något som definitivt är lättare sagt än gjort.

LÄS FLER RECENSIONER: When Ski Lifts Go Wrong

För att låsa upp nya banor och motorcyklar måste man klara olika uppdrag, vilket sträcker sig mellan allt från att enbart ta sig igenom en bana till att göra ett visst antal trick. Man kan kombinera olika trick för att få mer poäng, och möjligheten att tävla mot andra spelare för en plats på highscore-listorna finns. Banorna, motorcyklarna och uppdragen får man av olika sponsorer som måste tillfredsställas för att man ska kunna ta sig vidare, likt att klättra sig uppför en karriärstege, vilket även är det som driver spelets story framåt. Det må alltså låta rättframt – men allt är inte som det verkar, vilket är något man snart får antydningar om genom kryptiska meddelanden och det som ser ut att vara en glitch i systemet.

Spelet börjar simpelt nog, men svårighetsgraden ökar snabbt i takt med att nya funktioner (och därmed hinder) läggs till. Det finns mycket att hålla koll på samtidigt som man måste ha snabba reflexer, men som tur är kan man börja om från början med enbart ett knapptryck om man misslyckas… och misslyckas gör man ofta. Vanligtvis kan jag personligen älska att slösa timmar på reflexbaserade spel då känslan att klara av något utmanande är underbar, men detta spelet frustrerade mig så pass mycket att jag var tvungen att sluta efter strax över en timme för att inte ha sönder något av ren och skär ilska.

LÄS MER: Hur bra brinner en Playstation-kontroll?

Trots dessa starka känslor hade jag roligt. Det faktum att FutureGrind är utmanande trots dess enkla premiss är ett plus, då det ändå är meningen att spelet ska vara svårt att ta sig igenom. Lyckligtvis är spelet trevligt att titta på med dess simpla men neonfyllda grafik, och den upplivande musiken som används gör mig spänd på att ge mig rakt in i utmaningarna som står inför mig. Hade det inte varit för de två sistnämnda faktorerna så hade frustrationen dock kostat mig en ny handkontroll efter den första halvtimmen. Men det är ju inte kul om det är för enkelt, eller hur?