Mortal Kombat 11
Det är ingen tvekan om att våldet i Mortal Kombat 11 är extremt även sett till andra våldsamma spel, vilket alltid har varit något av ett signum för serien. Redan det första spelet i serien hade en för tiden väldigt realistisk grafik och lade stor möda på animationerna för de extremt våldsamma avrättningarna. Just de många sätten att ta död på sin motståndare är vad som skiljer Mortal Kombar från andra fightingspel. Genom åren har fans av serien fått uppleva bland annat Animality, Babality, Brutality, Fergality och Quitality utöver den mer ”normala” Fatality.
En personlig favorit är Babality där du med några snabba knapptryckningar kunde förvandla din motståndare till en bebis och ge dem en födelsedagspresent.
Det här gjordes som en motreaktion på all kritik Mortal Kombat fick för sina blodiga avslutningar och det är nästan omöjligt att inte digga Raiden som bebis!
Mortal Kombat 11 innehåller bara en bråkdel av alla dessa avslutningsmanövrar, men de som finns är desto mer kreativa och den enormt verklighetstrogna grafiken når nya höjder för genren eller rent av för videospel som helhet. Jag recenserar spelet på en Playstation 4 Pro satt till 1080p med super sampling och resultat är en sammetslen grafik med god skärpa som gör den nästan sensuellt vackra grafiken och ljussättningen full rättvisa.
Jag började min recensionstid med att spela själva storyn, som verkligen drar full nytta av den starkt modifiera Unreal 3-motorn. Story-läget är annars en nyhet (åtminstone för huvudserien) som infördes i Mortal Kombat (2011) och blev väldigt väl mottagen. I Mortal Kombat 11 fortsätter den traditionen med en riktigt svulstig såpopera full med våld, död och kärlek.
Årets upplaga är en ganska rolig och i många fall hyfsat välspelade såpopera som bygger på tiden själv och involverar tidsresor som möjliggör att en ung Johnny Cage kan träffa sitt äldre och klokare jag och blir tillrättavisade för att han uppträder nonchalant. Naturligtvis får man chansen att låta den äldre Cage strida mot den yngre.
Hjärnan bakom tidsförskjutningarna är Kronika, någon slags tids-gudinna som tycker sig ha rätten att ändra historiska saker som inte faller henne i smaken, vilket skapar svåra förskjutningar i de olika tidslinjerna. De bästa med det hela är att de ger utvecklarna fritt blås att göra nästan vad de vill. Och då allt är så himla snyggt gjort är det bara är att poppa popcorn och njuta av spektaklet, även om man inte hänger med i alla svängarna.
När det kommer till själva spelkänslan är det mer tyngd i allt och alla träffar både känns och ser bättre ut. En del av detta beror säkert också på det långsammare tempot och kortare kombos, vilket ger ett bättre flytt åt spelet. En kul grej är att ”X-ray”-träffarna nu kan dyka upp lite varstans och inte bara vid Fatalitys. Nytt är också en offensiv och en defensiv mätare som fylls på olika snabbt beroende på hur tunga slag du utdelar eller hur mycket du blockar. Något som främjar användandet av svårare och tyngre kombinationer och minskar allt för defensivt spel. Även animationerna har tagit ett rejält steg framåt då de tidigare spelens väldigt stela animationer är helt borta.
MER OM MORTAL KOMBAT HÄR: Mortal Kombat kommer undan med mord
Utöver Story-läget finns en uppsjö av olika saker att göra, gemensamt för dem alla är intjänandet av olika spelspecifika valutor som kan användas till att låsa upp allt från skisser till nya klädesplagg. Låsa upp är ett väl valt ord, för en stor del av det du tjänar på att spela olika lägen är pengar att låsa upp kistor med. Kistorna huserar på en helt egen ö och är uppbyggd som en 3D-värld där du springer omkring, löser enklare pussel och låser upp kistor med olika prislappar. Ett coolt sätt att hantera ”loot” på och jag älskar verkligen att öppna en maffig kista och se vad jag får för kul saker.
Nackdelen är att du aldrig vet vad du får, och eftersom det finns tusentals saker att låsa upp är det otroligt mödosamt att försöka få ihop till det där setet som man absolut vill ha, dels för att allt är slumpmässigt på ön med kistorna men även då du tjänar väldigt lite pengar på att göra saker i Mortal Kombat 11. Som lök på laxen är alla skattkistor slumpmässigt placerade och är inte lika hos någon spelare. Resultatet är att det tar löjligt mycket tid att samla på sig allt det man vill ha, vi snackar tusentals timmar och du kan inte köpa spelets valuta för riktiga pengar.
Detta orsakade recensionsbombning på Steam och även kritikerna slog ner på problemet, något som spelets skapare nu tagit tag i. Som ett första steg att fixa detta har man gett alla spelare en rejäl summa i spelets tre olika valutor, på så sätt behöver man åtminstone inte slita ihjäl sig för att få ihop pengar. Denna fix rullar man ut på alla plattformar i skrivande stund.
DU HITTAR MER VÅLD I: Recension:World War Z
Systemet för att förbättra och förändra karaktärer på olika sätt är vansinnigt djupt och är som ett spel i spelet. Du kan ändra på allt från vilken typ av solbrillor Johnny Cage ska ha till vilken typ av ”boosters” du vill använda när du kämpar dig igenom något av spelets olika torn-utmaningar. Med flera tusen prylar att använda blir kombinationerna nära nog oändliga och det är ganska komplicerat att ta sig igenom tio olika menyer för att ändra lite småsaker. Här tycker jag man borde satsat mer på kvalitet och större förändringar, där det speciellt på klädessidan känns lite torftigt med kreativiteten. Det flesta kläder är bara färgvarianter eller ytterst små förändringar, trist då de kunde lägga så otroligt mycket med tid på de olika avrättningarna, men så lite på kläder/skins.
Positivt är dock att ansiktena och kropparna på figurerna är rejält mycket bättre än det tidigare varit och då menar jag främst människorna. I tidigare spel har de sett konstiga ut och det störde mig en hel del. Bilden till vänster visar Sonya i MK 9 vs. 11 och är ett bra exempel på varför en förändring behövdes. MK9-varianten ser mer ut som ett monster än människa!
En klassisk gren som återvänder är de tidigare nämnda torn-utmaningar, som nu finns i olika varianter där den klassiska modellen betyder att man kämpar sig igenom ett gäng på förhand bestämda motståndare, och när du vunnit över samtliga får du njuta av en liten historia berättade med stillbilder. Nytt för Mortal Kombat 11 är Towers of Time, där du enbart spelar för att låsa upp nya saker, vilket låter kul men som snarare är en lektion i frustration, då utmaningen är alldeles för tuff för det du kan vinna om du besegrar så många fiender på rad. Även detta har precis patchats och blivit mindre svårt, något som säkert kommer ske på många andra områden över tid. Alla bra fightingspel korrigeras efterhand som man ser hur spelarna använder karaktärerna.
Precis som i Injustice 2 bjuder Mortal Kombat 11 på ett magnifikt träningsläge. Jag skulle rent av säga att det är det bästa någonsin. Här finns allt från justering av timingen för olika slagkombinationer till förklaringar av frame data och annat mer avancerat. Allt är föredömligt uppdelat på olika avsnitt där du börjar med de absoluta grundelementen för att sakta men säkert kämpa dig vidare till mer avancerade övningar. Varje karaktär har sedan egna avsnitt där du lär dig nyttja dem på bästa sätt. Som konnässör av fightingspel är det en fröjd att få djupdyka i all information som finns att tillgå, samtidigt som allt är pedagogiskt nog för att inte skrämma nybörjare. Enbart den här delen är värd en stor del av spelets pris, speciellt om man verkligen vill bli riktigt duktig.
Utöver allt detta finns naturligtvis ett arkadläge, tvåspelar-läge och lite blandade saker relaterat till onlinespel. Personligen spelar jag mycket sällan online, då ”lag” snabbt dödar en match, men det lilla jag testade fungerade helt okej.
Som ni kan läsa är Mortal Kombat 11 ett spel som bjuder på otroligt mycket underhållning och det av väldigt hög kvalitet. Dessutom lovar studion bakom spelet att uppdatera med nytt innehåll i flera år framöver, vilket bådar gott. Sammantaget är detta ett av de bästa spelen i genren och utan tvekan det bästa Mortal Kombat någonsin.
Kommentarer