Var Dragon Age: Inquisition någonsin bra?
Nu har jag gjort det igen. Jag är 150 timmar in i Dragon Age: Inquisition (för tredje gången) och undrar: har jag ens roligt? DA:I är den typen av ”moderna” spel som gör mig väldigt förvirrad. Allt med det ser bra ut på ytan; stridsystemet är funktionsdugligt, grafiken är fin, världarna och dialogen är helt ok. Men är det något med det som jag faktiskt gillar?
Jag är 150 timmar in och inser att det inte är något som egentligen håller mig kvar. Man brukar säga att summan kan vara bättre än delarna, men här är det som att summan gör att man inte ser delarna för det de är. Då kanske någon påpekar att jag inte ser skogen för alla träd eller något, men nu börjar det bli för många metaforer för min del. Jag kanske bara ska spela A Link to the Past igen? Då vet jag åtminstone att jag har kul.
Richard Moreau
4 år agoJag älskade Dragon Age Origins och 2:an (vad det nu hette), även om de kanske inte åldrats superbra så fanns det mycket jag gillade.
Och första genomspelningen av Inquisition var helt ok. Men det var något med det som gjorde att jag aldrig kände mig så invested. Jag tror det var lite för stort utan att vara fyllt med så mycket innehåll, och det innehåll som fanns var för repetativt: slå dig igenom det här området för en liten spännande cutscene där ditt val kommer göra att vissa av dina följare gillar dig mer, andra mindre, men det kommer inte spela så mycket roll.
Det var för mycket springa runt i slottet och prata med alla sina följare för att vara säker på att man gjort allt med dem som går, för mycket springa och samla saker i alldeles för stora banor, för mycket vänta på att quests ska bli klara på ”quest table” så du kunde skicka rätt person för att klara rätt quest, för många skills att välja mellan när du ofta bara kunde använda ett par av dem åt gången, för mycket val som inte spelar någon roll och för mycket saker man -ville- välja där man inte fick, för mycket växla mellan sina karaktärer om man ville klara svåra fights, (jag tröttnade och bara sänkte svårighetsgraden för det blev för repetitivt att växla hela tiden, vilket istället gjorde alla fighter för enkla och tråkiga).
Det fanns element som var skitkul: storyn, vissa quests, att utveckla relationer med de intressanta karaktärerna, musiken. Men det fanns för mycket av annat som mest var repetitivt och tråkigt. Jag har börjat spela två gånger till efter första genomspelningen men har aldrig spelat klart igen, jag fastnar i alla tråkiga quests och repetativa eller onödiga element utan att det faktiskt -händer- något.