Hur jag vill läsa i spel
Vi läser mycket i dator- och TV-spel. Väldigt mycket faktiskt. Därför är det viktigt att läsandet är bekvämt och enkelt. Alldeles för många spel misslyckas och det förstör oftast ett spels flow. I förra veckan kunde ni höra min kollega Andreas beklaga sig över Controls ryckiga och långsamma dokument-interface. Det är faktiskt lite lustigt då det delvis är skälet till att jag inspirerades att skriva denna text. Jag har nämligen själv börjat spela Control för första gången och det jag tycker om minst är just att läsa. Det är synd för Remedy presenterar trots allt läsandet läckert i formen av hemliga dokument m.m. Allt är väldigt grafiskt tilltalande. De har till och med en hel avdelning i menyn dedikerad till just olika typer av dokumentering. Problemet är dels att det hackar till när man öppnar dem men framförallt att man skyfflas in i menyer varje gång. Det är aldrig smidigt att läsa något av Controls många fascinerande och välskrivna textalster.
Ett bättre exempel är från ett annat spel jag nyss börjat spela: S.O.M.A från Frictional Games. Här har man tagit mer av en Gone Home-infallsvinkel och läser dokument i svävande form i utrymmet där man befinner sig. Det är en betydligt mer smidig läsprocess än den Control bjöd på. Jag har svårt att föreställa mig hur det skulle göras bättre om man skall envisas med att text kommer i formen av fysiska objekt i världen.
LÄS MER: Paradigmskifte för verklighetsskiften
Om detta inte är ett måste och man kan leva med ren text uppe på spelskärmen så presenterar Sea of Solitude en väldigt bra lösning. Där har man helt enkelt lagt upp text som ett HUD-element varje gång man plockar upp en flaskpost som måste läsas. Då nålar texten sig fast i vänster hörn och kan läsas i önskat tempo, och när jag är klar trycker jag helt enkelt bort den. Jag har även möjligheten att röra mig fritt i världen medan jag läser, precis som med audiologgar.
Audiologgar ja. De får vi ju inte glömma. För visst vore audiologgar den självklara lösningen på detta problem? Denna klassiska berättarteknik i spelvärlden som fick sitt genombrott med Bioshock har använts flitigt i många spel därefter men den har också sina nackdelar. Det är nämligen inte alltid som man kan lyssna på en audiologg i lugn och ro, så oftast står jag ändå still i trygghet och lyssnar färdigt för jag tänker absolut inte låta en actionsekvens eller oljud störa mitt lyssnande.
Som europé kan jag dessutom föredra att läsa undertexter och i det fallet får jag skriven text på skärmen likt den i Sea of Solitude men med en betydande skillnad, nämligen att jag inte har någon tempokontroll över dessa textrader. Här är jag helt i händerna på audioinspelningens utsatta puls och det kan faktiskt vara lite irriterande och framförallt distraherande. Så jag söker mig likväl till en lugn vrå för att läsa/lyssna i trygghet.
Audiologgar kan vara en bra lösning men den är inte för alla, vilket jag precis förklarat. Jag föredrar att ha röstinspelningar i spel snarare än bara läsning men när det kommer till att just läsa dokument så vill jag nästan hellre göra det på mina villkor och då är text där jag bestämmer lästempot den bästa läsningen för mig men samtidigt skall det inte ta mig ur spelupplevelsen. Sea of Solitudes lösning gillade jag skarpt och det var också det främsta skälet att denna reflektion skrevs.
Hur är din syn på text- och dokumentläsning i spel? Har du några bra exempel du kan dela med dig av?
Kommentarer