I förra veckan nåddes vi av nyheten att Gearbox Software slukats upp av den ständigt växande Embracer Group, tidigare känt som THQ Nordic, tidigare känt som Nordic Games Publishing AB. Så låt oss kort tala lite om denna nya aktör på marknaden.

Embracer Group är stationerade i vårt eget lilla Sverige, mer exakt i Karlstad, och har sen mitten av 10-talet köpt upp b-spelstudio efter b-spelstudio för att sakta men säkert skapa sig en rejäl varumärkesportfölj. Idag äger de sex stora koncerner: THQ Nordic GmbH, Koch Media GmbH/Deep Silver, Coffee Stain AB, Amplifier Game Invest AB, Saber Interactive och DECA Games. Tillsammans äger denna grupp 57 spelstudios som i sin tur äger över 200 varumärken. Bland dessa varumärken hittar vi bland Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, MX vs ATV, Kingdoms of Amalur, TimeSplitters, Satisfactory, Wreckfest, Insurgency, World War Z och nu även Gearbox Softwares varierade portfölj.

LÄS NYHETEN I FÖRRA VECKANS CHECKPOINT: Checkpoint 7.2

Lars Wingefors – verkställande direktör för Embracer Group

Nyligen fick vi veta att Embracer numera är Europas högst värderade spelbolag. Där satt tidigare Ubisoft tryggt på tronen. När företaget börsnoterades under 2016 värderades de till 1,9 miljarder kronor och detta har nu istället blivit kolossala 105,1 miljarder. De har varit väldigt effektiva att norpa varumärken från utförsäljningar och dödsbon eller skapa avtal med mindre utgivare som de sett potential i när de legat i precis rätt prisläge. De har onekligen varit klipska, hungriga och ekonomiskt intelligenta med sina köp.

Det är onekligen häftigt att ett svenskt företag börjar göra sig ett namn i spelindustrin som en av de stora utgivarna i världen. Men för stunden har de överlag bara gett ut remakes eller hjälpt till att lansera redan aktiva projekt. Det är därför kommande år är extremt viktiga för företaget. De måste nämligen bevisa sig som en utgivare att räkna med. Det är dags att leverera nya spel och verkligen ta ägarrätt i våra sinnen.

LÄS VÅR RECENSION AV: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Ett spelföretag kan äga hur mycket som helst men det betyder inget i spelarnas ögon om dessa företag inte gör något med sina IP-skatter. Just nu består Embracer av ett hopkok av medelpopulära spel med några starka undantag. 

De är otroligt svårt att säga vad Embracer äger för de äger så otroligt mycket men utan att ha gjort ett tydligt avtryck under sin regi. Vanligtvis blir utgivare kända för sina exklusiva titlar men för stunden har Embracer inget som vi mentalt associerar till dem. Här behövs hits och gärna några stycken. Hits är vad som ger dig respekt i branschen och hos spelare, och hits är exakt vad Embracer för stunden saknar även om de äger över 200 varumärken. Dessa IP betyder inget om de inte presenteras i Embracer Groups eller deras sex utgivares banér så att vi som spelare i sin tur börjar associera spelen under deras paraply till denna nya växande gigant. 

Så trots att Embracer Group äger hur mycket som helst äger de för stunden knappt en bråkdel av vår kollektiva mindshare och där måste det bli ändring. 105 miljarder betyder inte så mycket när det är byggt på löften och drömmar.