Nintendo lär dig speldesign med Game Builder Garage
Nu har det hänt igen. Nintendo har avslöjat en sån där quirky typisk Nintendo-grej från ingenstans. Man är aldrig riktigt redo när den japanska speljätten avslöjar ett spel som ligger utanför deras traditionella spelserier och som bär på estetisk charm med barnasinne. Det är sånt där vi ser i deras WarioWare-spel och senast i samband med Labo (kommer ni ihåg Labo?). Nu har man hämtat ut denna designmentalitet för ett nytt projekt – Game Builder Garage. Detta är den logiska uppföljningen för de tiotusentals människor som fick blodad tand av Mario Maker-spelen och vill vidga sina vyer.
När man ger spelfunktion och kod bokstavlig representation kallas det visual scripting. Det är inget nytt MEN man ska aldrig underskatta vilken genomslagskraft ett sådant verktyg kan få när det det görs tillgängligt av Nintendo. Det är såhär man uppmuntrar skapandet av en ny generation spelskapare och programmerare, och Nintendo har bredden och know-how att göra det då de är extremt duktiga på ikonisk, enkel och förståelig design. Exakt hur stor frihet och kreativitet Game Builder Garage bjuder på får vi se den elfte juni när spelet släpps på Switch.
Kommentarer