Checkpoint 6.2
Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar den gångna spelveckans största händelser och rubriker innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr.
Sony köper Halo- och Destiny-studion Bungie
Spelstudion som hjälpte till att sätta Xbox på kartan i och med 2001 års Halo: Combat Evolved är nu är del av Playstation-familjen. I veckan kunde vi nämligen läsa att Sony köpt självaste Bungie för 3,6 miljarder dollar. Affären ser dock inte ut att innebära några större skillnader för Bungies pågående såväl som kommande projekt. I ett inlägg på Playstation-bloggen skriver Jim Ryan att Bungie kommer förbli en självständigt arbetande utvecklare och utgivare samt att spelen kommer förbli tillgängliga på flertalet plattformar. I en frågestund på Bungies hemsida fastställer utvecklarna gång på gång att ingenting i Destiny 2 kommer förändras i samband med Sony-affären samt att Bungies kommande spel inte kommer vara Playstation-exklusiva på något sätt. Med andra ord verkar det helt enkelt som att Sony köpt sig en rejäl del av Bungie-kakan utan några rättigheter till att ändra i receptet.
LÄS MER: Titan Chaser
En konsekvens som dock ser ut att kunna ske i och med affären är ett bredare media-utbud av Bungies spelserier. Det är IGN som transkriberat en finansrapport från Sonys CFO Hiroki Totoki som kommenterar att Sony mycket väl kan hjälpa Bungie att förvandla deras spelvärldar till andra underhållningsformer som exempelvis filmer. Frågan är bara vilken karaktär Tom Holland ska spela.
Full fart framåt i veckans Gran Turismo 7-betonade State of Play
Jag må inte vara någon expert på racingspel, men när utvecklare lägger tid på att förklara hur vattenpölar kommer fungera i spelet vet man att de tar sitt jobb på största allvar. Det var dock betydligt mer än vattenpölar som diskuterades i veckans halvtimmeslånga State of Play som helt och hållet handlade om det kommande Gran Turismo 7. Du hittar programmet i sin helhet här nedan. Gran Turismo 7 släpps till både Playstation 4 och Playstation 5 den 4 mars.
Det kritikerrosade It Takes Two ser ut att ta sig an film- och serievärlden
Det krävs två för att spela, men kommer också vara nödvändigt att ringa en vän för att titta på Josef Fares sprakande kreativa spelvärld? Det är många frågetecken som behöver rätas ut innan vi vet det, men vad vi vet är att produktionsbolaget dj2 Entertainment slagit följe med utvecklarna Hazelight Studios för att anpassa It Takes Two till både den stora och den lilla (samt den betydligt mindre interaktiva) skärmen. Detta skriver Variety. I skrivande stund är inget bestämt gällande vilken studio eller TV-bolag som kommer få äran men enligt Variety pågår ett välbefolkat budgivningskrig om den charmiga spelvärlden. Det är kanske inte så konstigt att intresset är stort då Hazelight i veckan avslöjade att spelet sålt i hela fem miljoner exemplar, vilket i It Takes Two-termer givetvis är tio miljoner.
5… that’s FIVE million copies of #ItTakesTwo sold! 😳💥🥳
Our team is absolutely stunned just thinking about how many players have now enjoyed our game! 😍
— Hazelight Studios (@HazelightGames) February 4, 2022
En rejäl bit gameplay samt lanseringsdatum för Ghostwire: Tokyo
Innan Microsoft och Bethesda ingick äktenskap med varandra lyckades Sony förhandla till sig en tidsbegränsad exklusivitet för två då kommande spel. Det ena är nu släppt och var inget mindre än det omtyckta Deathloop, det andra kommer ut i mars och heter Ghostwire: Tokyo. Under veckan som gått fick inte bara reda på spelets överraskande närliggande lanseringsdatum, vi fick dessutom en generös gameplay-genomgång. I spelet kontrollerar du Akito, en av Tokyos få överlevande människor som gör sitt yttersta för att bekämpa ett övermäktigt och övernaturligt hot. Ghostwire: Tokyo släpps endast till Playstation 5 den 25 mars.
Nästa del i den monsterpopulära GTA-serien är officiellt under utveckling
Det vore kanske en mindre chock om ett spel som i skrivande stund sålts i över 155 miljoner exemplar inte planeras få någon uppföljare, därför kom veckans avslöjande inte som någon större överraskning. I en artikel som i huvudsak behandlar nyheter om GTA Online och den kommande nyversionen av GTA V (som nu släpps till Playstation 5 och Xbox Series X/S den 15 mars) kan vi läsa att utvecklingen av nästa del i Grand Theft Auto-serien är i full gång. Rockstar skriver vidare att de kommer förmedla mer information så fort de är redo, vilket troligtvis inte lär ske än på ett tag. Det är tur att vi snart får en anledning att spela GTA V ännu en gång medans vi tålmodigt väntar på nästa upplaga.
Many of you have been asking about a new entry in the Grand Theft Auto series.
With every new project, our goal is always to significantly move beyond what we've previously delivered. We're pleased to confirm that active development for the next entry in the series is underway.
— Rockstar Games (@RockstarGames) February 4, 2022
Veckans scoop
Vem hade kunnat ana att nästa spel från Naughty Dog skulle innehålla banor och/eller miljöer? Jag kan väl inte påstå att nyheten hjälper till att avgöra vad Uncharted- och The Last of Us-gänget arbetar med för tillfället, men vi kan åtminstone fastställa att det inte blir något auditivt friform-äventyr.
BREAKING: Naughty Dog is making a new game with levels and/or environments: pic.twitter.com/DqlvwkQRLZ
— Kurt Margenau 🔜 GDC (@kurtmargenau) February 2, 2022
Veckans skolgårdsbråk
De flesta av oss har säkert räknat ut att affärer som kostar flertalet miljarder kräver månader av planering och noga utförda förhandlingar. Dock är det betydligt mycket roligare att föreställa sig den senaste tidens affärer som något som skulle kunna inträffa på lunchrasten i femman.
Microsoft bought Crash and Spyro, so now Sony is buying the studio that made Halo. Next I predict that Microsoft will buy Square Enix, then Sony will buy 2K, then Microsoft will throw mud at Sony and Sony will tell the teacher https://t.co/yTsSu8urcu
— Arlo 🐀 (@ArloStuff) January 31, 2022
Veckans renoveringsjobb
Bungie må ha undvikit Playstation-exklusiviteter och utomstående inflytande i sina kommande projekt när de skrev på kontraktet med Playstation. Det är bara synd att de glömde läsa det finstilta gällande kommande kontorsrenoveringar.
That Bungie office remodel is starting to make a lot more sense now. pic.twitter.com/yBDF3mdDr2
— Josh Kulinski (@JoshKulinski) January 31, 2022
LÄS MER: När Bungie höll 30-årskalas med Gjallarhorn och en kosmisk häst
Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser för kommande upplagor via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan, och glöm nu inte att spara.
Checkpoint!
Kommentarer