Sidouppdragen kliver in och tar för sig i Horizon Forbidden West
I skrivande stund har jag spenderat cirka tolv timmar med Aloys nya äventyr i Horizon Forbidden West. Detta är såklart inte i närheten av den tid som krävs för att kunna göra en helhetsbedömning av spelet, däremot vill jag uppmärksamma en del som det här spelet faktiskt gör bättre än väldigt många andra i genren. Forbidden West är en direkt fortsättning på berättelsen i Zero Dawn och såhär långt är det verkligen inget fel på spelets huvudberättelse, men det är i sidouppdragen spelet spänner musklerna på riktigt.
Tidigare har jag sett The Witcher 3: Wild Hunt som någon slags ledstjärna för sidouppdrag i öppna världar. När spelet släpptes i maj 2015 var spelare och kritiker mäkta imponerade över hur sidogrejerna bjöd på alla möjliga intressanta och gripande berättelser istället för de tradiga fetch-uppdragen vi vant oss vid sedan tidigare. Jag skulle dessutom bli ganska förvånad om Guerrilla Games inte hade The Witcher 3 som någon slags förebild när de utvecklade Forbidden West. Men även fast sidouppdrag i nya Horizon är fängslande och välgjorda är det inte det som imponerar på mig mest. Det som gjort störst intryck på mig är hur dessa uppdrag läckert vävs in i den stora helheten.
När jag har räddat ett gäng flyktingar eller hjälpt en oskyldigt dömd soldat att bli frigiven stöter jag ofta på någon dialograd som berättar att människorna jag stötte på eller maskinerna jag slogs mot i det nyligen avklarade sidouppdraget är en del av världen. Eller att Aloy själv ibland reflekterar över om hon borde resa till platsen för nästa huvuduppdrag eller om hon ska undersöka sidouppdraget jag nyss plockade upp först. Det är väldigt lätt hänt att öppna världar känns upphackade i flera små bitar där personer i huvud- och sidoberättelser aldrig träffar eller kommenterar varandra. I sådana situationer känns det oftast väldigt märkligt att ge sig iväg på små äventyr medan världen väntar på att bli räddad. I Forbidden West vävs dessa småvärldar samman och förser ännu en dimension till de redan högkvalitativa uppdragen.
Jag kan såklart inte lova att Horizon Forbidden West kommer bibehålla samma höga nivå i sina sidoaktiviteter även kommande tolv timmar, men det känns minst sagt lovande för kommande spelsessioner.
Kommentarer