Sju saker jag gillar med Gran Turismo 7
Bilsimuleringens moder är tillbaka. Gran Turismos senaste installation är här, och det med råge. Spelet har sina brister men det kommer jag inte fokusera på idag. Nej, idag ska jag lyfta allting jag tycker om med Gran Turismo 7. Eller ja, inte allt, utan sju saker för att vara specifik (det var ju ändå viktigt att få till en schysst rubrik). Luta dig tillbaka, ta på din integralhjälm och låt mig förklara varför Gran Turismo 7 är ett bra spel.
ÄGER DU INTE EN PLAYSTATION? SPANA IN: ALLT OM FORZA HORIZON 4
Hubbvärlden
Gran Turismo 7 har många nyheter men den charmigaste är definitivt hubbvärlden. Här får du en tydlig överblick av allt som spelet har att erbjuda. Du kan köra kampanjen, tävla online i diverse turneringar, utveckla din körkunskap i specifika utmaningar, designa bilar, tvätta bilar, trimma bilar, ja, alla aspekter som ingår i racingförarens liv helt enkelt. Allting är dessutom presenterat i miniatyr vilket ger en härligt barnslig känsla, som att kolla in i ett lekland av möjligheter.
Körkänslan
Den viktigaste aspekten i en bilsimulator är utan tvekan körkänslan och i Gran Turismo 7 är den inget annat än fantastisk. När bilen kränger genom kurvan efter en lång raksträcka och du som förare måste balansera gaspådraget samtidigt som en motståndare försöker göra en omkörning innanför dig, då finns det ingen annanstans jag hellre vill vara. Den rena kärleken till racing tar enorm plats i det här spelet och en stundtals riktigt imponerande AI lyfter intrycket en ytterligare nivå. De utmanar med omkörningsförsök samtidigt som de inte gör dumma misstag och kör in i dig, balansen är perfekt och många gånger känns det som att de är levande människor i de andra bilarna. Att tävla ger kort och gott en tillfredsställande puls jag inte känt på ett bra tag.
Kontrollen
Jag äger ingen ratt till mitt Playstation 5 men sättet på vilket Gran Turismo 7 använder sig av Dualsense och dess nya funktioner leder till att avsaknaden av en ratt i princip blir lika med noll. Kontrollens triggers responderar precis som man förväntar sig med ett tyngre motstånd, både för gas och broms. Och beroende på banans elevation, och var bilen befinner sig i förhållande till den, om det är upp- eller nedförsbacke, så reagerar kontrollen med att ge olika motstånd och vibration. Det är häftigt och lyfter spelkänslan till nästa nivå.
Grafiken
Reflektionerna i lacken, detaljrikedomen i de olika interiörerna, regndropparna som faller mot vindrutan, ljuset från lyktorna av en bil som bromsar framför dig. Allting är på topp i Gran Turismo 7. Vid snabba anblickar från klipp som sprids på sociala medier finns det stunder när det är svårt att skilja spelet från verkligheten och jag älskar det. Även designen på menyerna är träffsäker där den traditionella muspekaren får spela en stor roll. Det kan tyckas märkligt att vi 2022 fortfarande ser samma stuk men det fungerar i denna simulationsmiljö. Även de minsta detaljerna känns genomtänkta.
Musiken
Gran Turismo 7 använder sig av jazzig musik som ger hela paketeringen ett väldigt behagligt intryck. Det är mycket piano, enkla melodier, kontrabas och lugna riff. Spelet andas elegans och musiken lirar i perfekt symbios med vad utvecklarna vill uppnå: känslan av att befinna sig i en exklusiv bilhall där även en Renault Clio får ta upp lika mycket plats som en valfri Ferrari. Hade inte musiken funnits där hade presentationen varit platt och livlös, nu blir den istället lyxig och stilsäker.
Nörderiet
Jag har redan tangerat det men graden av nördighet i Gran Turismo 7 gör mig alldeles varm i kroppen. På förhand sa utvecklarna att det här skulle vara ett spel som hyllade bilindustrin och man tänkte mest att “ja, ja, sluta nu med era tomma ord”. Men efter att ha spenderat en längre tid med spelet börjar jag förstå vad de menar. Det här är ett spel som hyllar industrin och även de minsta modellerna behandlas med sån värdighet att jag blir tårögd. Jag kommer aldrig överge min Mini-Cooper ’S’ ’65.
Fartkänslan
De inledande racen är enkla, långsamma och inte särskilt adrenalinstinna. Det kan kännas märkligt för ett racingspel, men faktum är att det här är ett fullkomligt medvetet designbeslut för det dröjer inte länge innan tempot skruvas upp och då har du som novis hunnit lära dig den ädla konsten att tävla schysst. Bara några timmar in kommer man över snabbare bilar och då finns det stunder där hatten behöver hållas i. Bromssträckorna blir längre, kurvorna svårare och raksträckorna kortare. Gran Turismo balanserar konceptet fart på ett mästerligt sätt och jag vill bara ha mer.
Utöver dessa punkter finns det mer aspekter att tala om, men nu skulle jag ta upp de viktigaste och jag hoppas att du ger spelet en chans, vare sig du gillar racing eller inte. Jag tror det finns något för alla i Gran Turismo 7.
Vi ses på gridden!
Kommentarer