Spelspecifikt 10: Två sommarkillar med året runt-känslor
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 09: Sifu och tidens åldrande effekt
Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – Hur spel använder de fyra årstiderna
Just nu börjar våren försiktigt visa sitt soliga ansikte även om det fortfarande är väldigt kallt utomhus, och det har gett Alexander och veckans gäst, chefredaktör Fredrik Olsson från Nördliv.se, lite vårkänslor. Det i sin tur leder in dem på en timmes konversation om de fyra årstiderna och hur spel presenterar dem för olika effekt. Hur påverkar säsonger oss visuellt men även känslomässigt? Vi försöker även djupdyka hur de olika årstiderna används mekaniskt och hur de kan användas ännu mer effektivt, och inser snabbt varför utvecklare graviterar mot vissa årstider framför andra.
Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilket spel lyckades ge dig extra starka säsongskänslor och varför?
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig!
Kommentarer