Spelspecifikt 11: Ett brandtal om eld och lågor
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 09: Sifu och tidens åldrande effekt
Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – Eld, lågor, rök och brandmän
Spel är fyllda med eld. Den kan vara en del av miljöer, de kan skapas under specifika omständigheter, den kan fungera som vapen och mycket mer. Några stoppar vår framfart medan andra banar väg. Somliga lågor skyddar medan andra tar liv. Alla är vackra. De fascinerande flammorna är alltid ett bra tillfälle för utvecklare att demonstrera komplex teknologi och konst på en och samma gång. Det finns så mycket att gilla med eld och därmed även att prata om. Denna vecka gästas Alexander av Anton Johansson från GOTYpodden och de två släcker inte bara sin kunskapstörst om eld utan pratar även med glödande passion om hur brandkåren representeras i spel.
Har du själv några exempel, gamla som nya? När kändes eld extra speciellt för dig i ett spel?
Hitta gästen: Ni hittar GOTYpodden och andra poddar från deras nätverk här.
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.
Kommentarer