Spelspecifikt 18: Att gå i taket
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 17: Speligt idéfiske
Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – Gravitation
Gravitation är en konstant vikt som hänger över våra liv. Innästlad omedvetet i våra psyken och en av de första mekanikerna som installeras i spel. Gravitation är ju en form av fysisk lag som påverkas det mesta i våra spel MEN i veckans program ska vi fokusera vår konversation hur tung och låg gravitation kan påverka våra sätt att navigera och bjuda på diverse gameplay-finurligheter. Att en sak faller realistiskt är enkelt, rentav tråkigt. Idag ska vi prata om när gravitation sätter sig i framsätet för din spelupplevelse. Åter igen är det en gammal GAMEcore.se-kollega tillika vän som gästar podden. Denna gång är det Nicolaus Camp (@NicolausCamp) som vill nörda ner sig i detaljerna med mig.
Har du själv några exempel, gamla som nya? När kändes gravitation extra påtagligt för dig i ett spel?
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.
Kommentarer