Spelens framtida media- och varumärkesvärde
Jag minns hur spelbolagen för ungefär 15 år sen inte nöjde sig med att skapa spel, de stora utgivarna ville ha enorm avkastning genom att i förväg utlova trilogier, ge ut böcker, serier och mycket annat omkringliggande media. Spel-IP:n förbereddes redan i vaggan på att bli franchise- och mediajättar. TV-serier och film var också något som lockade men det blev på sin höjd lite animerade filmer utan större ambitioner, eller så tynade planerna bort med tiden. Med blicken i backspegeln var det uppenbart att landskapet inte var redo ännu.
Det kan ha ändrats de senaste tio åren och en av de stora skälen kan heta Marvel. Disney, tillsammans med detta anrika seriebolag, har bevisat att om det finns genuin uppskattning och kärlek till varumärken finns det också respekt. Det leder till mer seriösa produkter istället för billiga Uwe Boll-cashgrabs som bara fortsätter sänka värdet på spelfilm i allmänhetens ögon. Nu finns det 30-40-åringar i producent-, regissör- och manusförfattar-positioner som har vuxit upp med spel och varumärkena omkring. Det är så vi får TV-serier som Castlevania som inte räds för att göra Konamis gamla vampyr-slaktarspel till ett seriöst drama som gav mig blodad tand efter varje säsong.
Det här är tecken på en mer mogen tid men det betyder också att jakten på IP:n växer och få företag är lika köpsugna som Embracer Group som köper varumärken till höger och vänster. Nu senast högg de som bekant Sagan om Ringen och bara en månad tidigare rättigheterna till Tomb Raider. Och de senaste veckorna nåddes vi dessutom av beskedet att filmrättigheterna för Laras arkeologiska äventyr håller på att gå ut vilket leder till att några filmbolag nu säkert vill förhandla med Embracer.
LÄS MER: Embracer Group äger allt men samtidigt inget
Det är därför vi ser varumärken säljas och köpas med ökad frenesi. Och inte bara de mest dyra och populära, utan här hoppas man på att även mindre starka spelvarumärken kan få nytt liv genom TV eller film. Det är ett väldigt effektivt sätt att väcka liv i insomnade IP:n. Kolla bara vilket uppsving (förvisso redan populära) Arcane fick med sin Netflix-serie. Många människor som var ointresserade av League of Legends är nu lite investerade och förtrollade av universumet. Och ni kan ge er fanken på att det var redan existerande The Witcher-spelare som till stor del bidrog till Netflix-seriens initiala framgång, även om den mött förhållandevis stor framgång generellt.
Dagens och framtidens varumärkesuppköp är inte nödvändigtvis ödesbestämda att leda till nya spelskapelser utan de kan mycket väl istället bli nästa populära HBO Max-hit på din TV. Spelutgivare vill fortfarande nå mainstream-succé men tillvägagångssättet har till synes ändrats.
Utgivare köper spelvarumärken för en spottstyver och hoppas på att genom strategisk hantering stärka dem genom TV och filmer så de i sin tur sen kan bli mer gångbara på spelfronten också. I ett medialandskap där streaming-tjänsterna letar febrilt efter nästa stora grej för en 20-40-årig publik har spelbolagen exakt vad de behöver.
Kommentarer