Dome Keeper
Förr i tiden var skolungdomar så som jag själv tvungna att ta sitt pick och pack bort till den dedikerade datorsalen när lektionen i fråga krävde lite mer digitala tillvägagångssätt. Det fina med detta var inte bara den otroliga mängden användbara verktyg och nyttig information som blev tillgänglig, vi kunde även komma åt ett helt bibliotek av halvdana men likväl underhållande flash-spel. Visserligen handlade det inte om några världsomvälvande spelupplevelser men de utgjorde ändå en acceptabel distraktion från den mindre fängslande undervisningen. Dome Keeper, ett spel från tyska Bippinbits som kombinerar två populära koncept som känns hemmahörande i ovan nämnda datorsal, behöver dock ingen tradig högstadiemagister för att dra till sig min uppmärksamhet. Faktum är att jag troligtvis hade haft svårt att sluta spela även om världens främsta föreläsare höll föredrag mitt framför näsan på mig
De två spelidéerna som kombineras i Dome Keeper är inte unika för de där flash-spelen, även om det är dit mina tankar far. Det handlar om klassiskt tornförsvar (eller ”tower defense” för de mer internationella) blandat med den vanligtvis avkopplande gräv-genren med spel som exempelvis Miner: Dig Deep och Steamworld Dig. Det hela kulminerar i en smått unik konstellation som erbjuder en ruggigt underhållande dynamik mellan rofyllt grävande och den återkommande kampen för överlevnad.
FLER GRÄVANDE TEXTER: Klart du hinner spela Steamworld Dig
Spelet erbjuder inget direkt övningsavsnitt, därför är det skönt att spel-loopen i Dome Keeper är ganska mycket rakt på sak. Inför varje runda landar jag mitt mobila kupol-hem med det relativt simpla uppdraget att gräva fram eftertraktade reliker som i sin tur låser upp nya banor, föremål och verktyg inför kommande rundor. För att lyckas med detta behöver jag även gräva fram resurser som används för att uppgradera både kupolens defensiva och offensiva attribut innan den blir invaderad av den skrämmande monsterarmén.
En av spelets allra starkaste sidor är känslan av progression. Inte bara drivs jag av att släpa upp de stora relikerna som i sin tur avslutar den pågående sessionen, spelet erbjuder även fler spännande uppgraderingar och verktyg än vad jag hinner ta del av. Uppe på ytan kan jag spendera resurser på så banala grejer som att synliggöra kupolens hälsomätare eller utläsa tiden tills nästa monsterkavalkad anländer. Dessutom kan jag förbättra kupolens försvar, fylla på dess hälsomätare eller uppgradera dess offensiva verktyg. Uppgraderingsträdet för kupolen skiljer sig dessutom beroende på vilka vapen och ytbehandlingar jag valt inför den pågående rundan. Om jag däremot vill lägga mer krut på att effektivisera mitt grävande kan jag förstärka mitt grävverktyg, snabba upp min jetpack eller förbättra min förmåga att bära upp resurser och reliker till ytan. Hittar jag mindre reliker som till exempel teleporterings-apparater, resurs-hissar upp till ytan, mineralsensorer eller ett gulligt litet husdjur som hjälper mig gräva kan även dessa såklart uppgraderas. Med andra ord finns det otroligt mycket att lägga resurser på och nästintill allt känns livsviktigt, vilket också gör att jag blir lika glad varje gång jag hittar en mineralrik sektion nere under jord.
En annan imponerande aspekt i Dome Keeper är hur det mot alla odds lyckas förse mig med en avkopplande grävupplevelse trots att jag regelbundet kikar på den tickande monster-klockan. Jag kan alltid se om kommande block kommer innehålla någon mineral och vilken mineral den kommer innehålla. Detta gör i sin tur att jag kan gräva utifrån en väldigt strategisk modell där jag alltid lämnar två rader innan jag börjar gräva horisontellt, dels för att spara tid men även för att kunna komma in i något slags zen-tillstånd även fast kupolen är påväg att bli invaderad. Jag kan inte nog poängtera hur imponerande det är att ha byggt ihop en spelupplevelse där spelaren gång på gång tvingas försvara sig mot onda krafter och ändå infinna sig i en känsla av lugn varje gång alla vidunder har besegrats.
LÄS FLER RECENSIONER: Immortality
Dome Keeper är ett äventyr vars spelidé är lika simpel som den är genialisk. Vare sig du har en eller flera timmar över är detta ett spel som kommer hålla kvar din uppmärksamhet tills sessionen är över och även under några omgångar till efter det. Det är ett utomordentligt exempel på när en lyckad kombination av två spelgenrer kan bli något smått unikt och fantastiskt roligt. Det är en väldans tur att det här spelet inte fanns installerat på skolans datorer när lilla Andreas försökte bli klar med sina SO-uppgifter under hösten 2007, för då hade det inte funnits mycket till betyg att visa upp idag. Betyget för Dome Keeper å andra sidan landar på en kristallklar…
Kommentarer