Assassin’s Creed Origins – du ger mig ingenting…
För tio år sedan gjorde Ubisoft något revolutionerande. De släppte ett spel som tog spelvärlden med storm. En stor, öppen värld där allt var en klätterställning. Fighterna var supercoola och samtidigt enkla att hantera. Men sen hände något, *konstpaus* eller snarare ingenting. Assassin’s Creed har såklart utvecklats. För min egen del utspelar sig favoriten på den amerikanska östkusten där indianer och nyanlända britter slåss om jaktmarker och landyta. På den tiden älskade jag både naturen och storyn.
I år är Ubisofts storspel Assassin’s Creed Origins. Första spelet i serien som fått ett extra år av utveckling. Med goda lovord och, så som alltid, otroligt lockande trailers tankades detta ner från Microsofts servrar till mitt Xbox One.
NIKLAS HAR OCKSÅ TANKAR OM SAMMA SPEL: Assassin’s Creed Origins är som en varm filt
Nu, ett par veckor och X antal speltimmar senare säger/skriker jag återigen “Varför anställer ni inte trailernissarna som spelutvecklare istället? Dom gör ju ett så förbannat mycket bättre jobb!”
Och vad gör då utvecklarna hos Ubisoft som är så dåligt?
De bygger en värld som endast kan fyllas ut med den så kallade copy-paste-metoden. De skapar ett vapensystem som ger inflation av krigsmaterial. Personligen har jag plockat upp runt 300 svärd varav fyra av dom använts. Vad är vitsen med att skapa de övriga 296? De har skapat fem hus som återanvänds i olika vinklar för att bygga städer med invånare som på ett eller annat sätt är släkt med varandra då alla ser likadana ut. Och trots att varenda individ i hela, Ubisofts, antika Egypten lider av reumatism är det ingen som ber till gudarna om att få hjälp med den sjukdomen, hur kommer det sig?
En bit in i spelet finns det ingenting som lockar mig att leta efter gömda skatter eller hemliga gångar. Jag vet redan långt innan att det kommer vara ytterligare en sköld eller ett svärd som ligger i kistan och är det inte det så är det pengar som jag kan köpa nya vapen för. Det skulle ju kunna vara kul, om det inte vore för att jag redan har ett överflöd av båda delarna. Det enda som driver mig framåt i denna gigantiska ökenvärld är storyn, men även den börjar bli uttjatad.
En utopi: Ubisoft väljer att skapa en mindre värld som därmed också blir hanterbar. Lägger mer energi på att ge varje område av världen en karaktär som i sin tur gör världen mer dynamisk. Djur och natur får gärna kopieras för att spara energi, det mesta i en granskog är sig likt även i verkligheten. Men människor bör vara så varierade som möjligt, det märks direkt om människor kopieras för flitigt.
Kan vi hoppas på att Ubisoft tonar ner sin stolthet med deras allt större världar och gör nästa Assassin’s Creed mer kompakt och finpolerat? Jag tror aldrig att det kommer att hända. Därmed tror jag aldrig mer jag kommer betala pengar för att kliva in i en maskin som tar mig hundratals år tillbaka i tiden.
Fredrik Olsson
7 år agoRiktigt intressant läsning 😀
Assassins creed har alltid varit för mig något som verkat roligt på pappret men aldrig i realiteten. Jag har provat de flesta sedan starten men aldrig lyckats fångas av dess gameplay. Ju längre fram desto mer intressant blev det, men det var egentligen för första gången jag inte bara orkade, men också ville ta mig igenom ett av dessa spel.
Med Origins så fick jag äntligen fram suget jag önskat jag haft för de tidigare spelen…där parkourdelen och utforskandet funnits men inte den där klara och härliga progressionen. RPG elementen i Origins satt för mig som en späck och fick mig att för första gången faktiskt tycka om ett AssCreed spel…märkligt nog.
Jag kan hålla med om att dess format är copy-pastat på det sättet som Ubisoft spel alltmer rör sig mot; ett open world spelupplägg där det främjar inte bara utforskande men även ger dig en betydligt mer tydlig morot (utöver dess story).
På ett sätt var det skönt att slippa så mycket nutida saker (i storyn) och fokusera på en period som verkligen är svår att göra något dåligt med…
Huruvida de faktiskt förädlar detta nuvarande koncept eller inte…tja…det återstår att se….Men (än en gång…jag är tjatig jag vet), så var det egentligen detta spel, som för mig cementerade Assassins Creed spelen som något värt att spela….
Gustaf Jansson
7 år agoTack och kul att du gillar spelet! Det där med att det verkar roligt på pappret men brister i realiteten håller jag med om till punkt och pricka. Jag tycker heller inte att spelen är extremt dåliga, jag har upplevt mycket nöje med AC-serien. MEN faktum kvarstår, Ubisofts utvecklare klarar inte av att hantera en så stor värld på ett värdigt sätt. Detta spelet är iofs öken och vad gör man i öken mer än sandsten och oaser. Men jag tycker ändå de skulle stoltsera med en mer kompakt och genomarbetad värld istället för att jubla om hur fantastiskt stor den är. Nej det är inte (alltid) storleken som räknas.
Att detta är ditt första äventyr med AC-serien är nog till din fördel 🙂
Fredrik Olsson
7 år agoSant sant….storleken är inte allt. Jag för min del tyckte dock den kändes bra….
Dock så är det inte min första AC upplevelse…har spelat egentligen alla sedan första spelet….med några undantag. Var bara ingen som riktigt föll på läppen.
Fortsätt å skriv sköna texter, och ha en riktigt trevlig jul 🙂
Gustaf Jansson
7 år agoHärligt, tack och det samma! 🙂
Christoffer Andersson
7 år agoRiktigt bra skrivet! 🙂
Gustaf Jansson
7 år agoTack! 😀