Adaptiva avtryckare – gimmick eller evolution?
Innan mitt Playstation 5-paket anlände hade jag hunnit börja spela kampanjen i nya Call of Duty: Black Ops Cold War till Playstation 4. Kalla mig naiv men jag trodde faktiskt jag skulle kunna fortsätta där jag slutade även på den nya konsolen, men så var icke fallet. Detta är dock inget jag är särskilt bitter över, då det verkligen gav mig en möjlighet att uppleva hur konsolens så kallade adaptiva avtrycka kan bete sig i ett minst sagt skjutglatt spel. För er som inte redan vet så är de adaptiva avtryckarna en av de nya funktionerna på DualSense, handkontrollen som följer med Playstation 5. Kortfattat kan det beskrivas som att avtryckarna (L2 och R2) känns annorlunda att trycka ner beroende på sammanhanget, och i ett spel där du håller ett vapen i händerna 99 % av tiden finns det minst sagt potential för en sådan här funktion. Men är adaptiva avtryckare någonting som faktiskt förhöjer och utvecklar spelupplevelsen? Eller är det ännu en teknisk uppvisning utan långvarigt värde?
LÄS MER: Nintendo borde göra sitt eget Astro’s Playroom
Innan vi svarar på den frågan måste vi beskriva exakt hur de adaptiva avtryckarna beter sig i Cold War. Kort sagt känns avtryckarna för det mesta som bokstavliga avtryckare. Jag kan trycka ner en liten bit på R2-knappen utan motstånd, sedan behöver jag använda lite mer kraft för att den ska klicka till och åka ner i botten. Tänk dig att du avfyrar ett gevär helt enkelt, dock kanske mer luftgevär än ett dödligt vapen. Den vänstra avtryckaren som används för att sikta har inget ”klick” utan kräver bara lite mer kraft rakt igenom för att tryckas ner. Det är möjligt att detta ska symbolisera att det faktiskt är rätt tungt att hålla upp ett stort vapen. Vid de tidpunkter då Cold War ger mig ett automatvapen fungerar avtryckarna på liknande vis, och fortsätter jag hålla inne avtryckaren börjar den pulsera upp och ner tills det att jag släpper eller magasinet är tomt. Det finns även en subtil skillnad i kraften som krävs beroende på hur tungt och stort mitt vapen är.
Så vad har detta för inverkan på min upplevelse? Under min första tid med spelet och avtryckarna blev jag stundvis irriterad över att det skulle behöva vara tungt att trycka ner knappar på en handkontroll, men efter en stund började jag snarare fundera över hur tomt det kommer kännas om jag någon gång i framtiden behöver spela ett skjutspel utan den här funktionen. Så fort jag tagit mig över det första farthindret och vant mina pekfingrar vid förändringen hade jag roligare med Cold War än vad jag tidigare haft med något annat Call of Duty-spel. Varje skott blev tyngre och mer genomtänkt. Jag kunde vila fingret på avtryckaren precis på gränsen till det där klicket medan jag kikade runt hörnen i fiendernas gömställen. Hur klyschigt det än låter så kom jag faktiskt närmare fantasin som spelet försöker förmedla än någonsin tidigare.
Det här är bara en form som de adaptiva avtryckarna kan anta. Även om ett skjutspel kanske är den mest självklara testkaninen för en sådan här funktion är jag spänd inför avtryckarnas kommande utsmyckningar. Jag ser det även som ett gott tecken att funktionen implementerats i ett tredjepartsutvecklat spel, just eftersom det indikerar att det inte bara är Playstations egna studios som planerar att använda de nya avtryckarna.
MER PLAYSTATION 5: Spider-Mans elektriska knytnävar överträffar Astros raketer
Nu kanske jag är för optimistisk. Detta kanske bara är ett flashigt försök att marknadsföra maskinen, och om några månader har vi glömt bort allt vad adaptiva avtryckare heter. Det kanske bara är en gimmick, men någonstans inom mig har jag väldigt svårt att tro det.
Kommentarer