Alex brevlåda: Vad gör ett spel svårt att recensera?
Då var jag tillbaka med ännu ett brev till min brevlåda.
Den här frågan kom från Maja Blyton, känd som @MajaBlyton på Twitter.
”Du recenserar mycket…jag är nyfiken på om det fanns något spel som var väldigt svårt att recensera och i så fall varför?”
Mer korrekt vore nog att säga att jag har recenserat mycket men har på senare år har det varit betydligt mindre av just sånt. Men i samband med Player 1 har jag börjat skriva recensioner igen och det ganska kul få applicera den stil och det tänk jag tagit fram som spelkritiker/analytiker de senaste fem åren på lite mer regelrätta recensioner. Jag försöker alltid hitta en Intressant vinkel samt ett bra flöde i en text. Jag ger texten någon form tema eller grundtanke som jag sen bygger kring. Det var lite tankar hur jag allmänt försöker recensera.
Som svar på frågan är det oftast svårt eller snarare jobbigt att recensera högprofilstitlar, i synnerhet om det är riktigt bra spel. Detta p.g.a. de oftast kan ge mig prestationsångest. Jag vill ju göra spelet rättvisa men samtidigt hålla texten någorlunda fokuserad. Det kan otta vara en utmaning. Jag hade utan tvekan sådana känslor med min Super Mario Odyssey-recension. Liknande känslor har jag även haft med de två Legend of Zelda-spelen Skyward Sword och Twilight Prince samt Portal 2.
FÖRRA BREVLÅDAN: Serier som borde göra comeback
Ett annat exempel var Street Fighter IV. På redaktionen på min gamla site GAMEcore.se hade vi ingen riktigt inbiten fighting-spelare vilket gjorde att fightingspel oftast behandlades som andra klassens medborgare. Det gjorde att texterna generellt var oinspirerade och korta. Detta var före den stora renässansen som skulle komma med Street Fighter IV. Vi hade dessutom som site kritik riktad mot oss och vi visste att det var ett problem. Så när Street Fighter IV kom och det visade sig vara fantastiskt såg jag till att göra mycket research för att förstå system och hur de talade med varandra genom läsa på och tala med fighting-spelare. Jag fick med andra ord göra mycket ”legwork” för att i slutändan presentera en text jag både stolt över och som fightingspelare, kunde respektera.
Slutligen vill jag även tillägga att musik- och bilspel tenderade att vara utmanande att skriva om just för hur lika de kunde vara varandra. Hur får man en sådan text intressant? Det var något man fick tampas med mycket med under 2004-2011 med dussintals Singstar, Guitar Heros och Rock Bands. Bilspel var lättare men fortfarande utmanande att få just intressanta för då måste man snarare gå in på detaljer för att få folk att förstå väsentliga system.
Hoppas svaret var till belåtenhet!
Jag hoppas ni uppskattar det här inslaget och ni är mer än välkomna att ställa fler frågor här, på min Twitter eller Player 1:s Facebook. Jag kommer mestadels svara på spelrelaterade frågor men kommer förmodligen till och från låta off topic-ämnen komma igenom för lite kul variation.
Kommentarer