Assist mode lyfter Control till nya höjder
Control blev efter en del fram och tillbaka mitt slutliga favoritspel från fjolåret. Den vrickade spelvärlden blandat med strider som trumfade även de mest dedikerade superhjältespelen gjorde att spelet var svårslaget i mitt tycke. Det enda som lämnat en något bitter eftersmak på senare tid har varit spelets skoningslösa och något oväntade svårighetsgrad under utvalda boss-strider, närmare bestämt en strid som hindrade mig från att spela färdigt spelets första expansion. Jag är helt för att spelare ska ha rätten att utmanas i de virtuella världarna, men jag har också åsikten att spelare ska få chansen att minimera svårigheterna om så önskas. Därför blev jag glad när jag såg att spelets nya assist mode lagts till i och med den senaste uppdateringen.
LÄS VÅR RECENSION: Control
Spelare bör alltid ha rätt att välja svårighetsgrad. Jag vet att inte alla håller med mig om detta, men jag står fast vid att ett spel aldrig måste vara svårt. Det kan vara utmanande som standard, det kan innehålla en meddelanderuta som rekommenderar en viss svårighetsgrad för en optimerad upplevelse, men jag bör alltid ha möjligheten att sänka svårighetsgraden om jag vill. Vi spelare är smarta nog att besluta hur högt vi vill lägga ribban, och får vi då en annan upplevelse än vad utvecklarna designade från början är det på vårat ansvar. I och med Controls senaste uppdatering kan jag bli helt odödlig och besegra varje fiende med ett enda skott om jag skulle vilja. Det är inte så just jag vill spela spelet, men möjligheten finns. Väljer jag att spela så förstår jag att det kommer bli larvigt lätt, men under vissa omständigheter kanske det är den enda svårighetsgraden vissa spelare klarar av. För mig personligen räckte det att justera all inkommande skada ett enda snäpp på den tiogradiga mätaren, sen var svårighetsgraden perfekt för mig.
Under min skräddarsydda svårighetsgrad skiner Control ännu lite starkare och jag är nu fast besluten om att gräva fram alla sidoaktiviteter jag kan ha missat. För mig handlade det om att få ett par extra chanser innan livmätaren tömts helt för att spelet skulle lyfta ytterligare, för dig kanske det handlar om något helt annat. Det viktiga är dock att Control nu blivit ett spel för precis alla, snarare än för de allra flesta.
Kommentarer