Associationens kraft och att stå i händelsernas musikaliska centrum
Idag fyller Veckans spelmelodi ett helt år. 49 låtar har det blivit. Varje vecka har jag levererat ny spelmusik på Player 1 i ett års tid. Enda gången jag inte uppdaterat var när jag besökte Kanada under tre veckor förra julen. Jag har haft det som en personlig utmaning att varje vecka under ett helt år skriva om spelmusik. Inte bara för att testa min envishet och disciplin utan även för att jag verkligen känner väldigt passionerat inför spelmusik.
Musik kan betyda otroligt mycket olika saker för varje enskild individ. Det finns troligtvis inte en mer svårbedömd underhållning- och kulturform i vår värld. Inget är så subjektivt som musik. Den spretar åt alla håll och kanter, och alla har vi olika smak och åsikter om vad som är bäst just för det är bäst för oss personligen. Det gör musik nyansrikt. Musik använder vi för att förgylla våra liv på olika sätt. Musik gör bussresan mer uthärdlig, den är vår tröstande kompis när vi är nere och den får oss att dansa vilt i cirklar. Musik är mångkulturellt, inkluderande och för alla. Musik är fantastiskt.
Ibland tillsätter vi rörliga bilder till musik för att skapa extra effekt i film. Vi är nog alla överens om att film blir bättre av väl tajmad musik. Detta samspel av bild och ljud kan bidra till associationer som i sin tur skapar starka minnen om platser och händelser. Det element som förstärker denna nostalgiska känsla finner vi om vi adderar interaktivitet i smeten och placerar oss själva mitt i händelsernas centrum. Detta är precis vad dator- och TV-spel gör.
Filmmusik och bra musik i all ära, men musik ifrån digitala spel etsar sig fast i varje enskild spelares själ och innersta väsen olikt andra media. Det är en unik egenskap spel har och det framträder även när man talar om musik i dessa kreationer. Tillsammans med nostalgiska minnen bildar spelmusik kraftfulla associationer som följer många av oss genom livet.
ETT AXPLOCK FRÅN VECKANS SPELMELODI: Nier: Automata – The Weight of the World
Förr i tiden var spel korta och ruskigt svåra vilket ledde till att vi ofta hörde samma 30 sekunder långa musik-loop om och om igen. För att inte reta spelaren till vansinne fokuserade man sig därför på att få till en klämkäck och trallvänlig melodi som man orkade genomlida som spelare.
Samtidigt som tiden gått har även musiken utvecklats i de elektroniska spelen och musikstilarna har varierat sig på samma vis som i filmens värld. Men en stor skiljande faktor är att musik i spel ofta spelar en större roll än att bara agera som komplement. Den är tajmad, dynamisk och framförallt kan den vara länkad till en minnesvärd händelse eller plats och det gör spelmusik extra kraftfullt och speciellt. Vi är inte bara passiva åskådare utan vi är delaktiga i upplevelsen, rentav hjälten i berättelsen. Det gör all skillnad. Det gör att allt känns viktigare.
Ibland kan vi dela denna upplevelse med andra människor eftersom vi är många som upplevt den vid samma tidpunkt i spelet, som t.ex. en filmisk mellansekvens men ibland kan musiken träffa på väldigt individuella plan. En öde rymdstations melankoliska toner kan vara mer minnesvärd för en person än dig medan du själv istället satt fast på bana 7-3 i åtskilliga timmar samtidigt som du blev kär i musikstycket på just denna spelnivå.
Vid andra tillfällen handlar allt om tajming. Jag minns t.ex. hur otroligt mitt i prick det kändes att kliva över kullen och skåda hela det väldiga Hyrule field för första gången i The Legend of Zelda: Twilight Princess. Det var inte iscensatt. Det berodde på att mitt specifika gångtempo gjorde avtäckandet av landskapet extra effektfullt när trumpeterna klämde i extra mycket.
Musik kan till och med vara effektivt i sin frånvaro. Ta bara The Legend of Zelda: Breath of the Wild som exempel där musiken används väldigt sparsmakat i jämförelse med tidigare delar av serien. Men all tystnad förstärkete i sin tur de ögonblick när musiken tonar in i ljudbilden.
https://youtu.be/pRHoPxAfy_Q
Musik kan betyda trygghet. Åter igen kan vi ta det senaste Zelda-äventyret som ett exempel där en bys ledmotiv långsamt tonar in när man närmar sig dess gränser. På samma sätt kan jag pusta ut och veta att jag är säker när jag når ytan i Steamworld Dig 2 och möts av staden El Machinos funkiga tongångar.
En karaktärs ledmotiv kan varna eller glädja dig om någons intågande före du ens ser dem i bild. Igenkänningsfaktorn gör att man stålsätter sig eller kopplar av, beroende på vems musik som gör entré.
Musik kan ibland vara allt du behöver för att orka den där sista biten i ett spel. Det kan vara den sista avgörande motiverande faktorn att inte ge upp, att ge allt. Jag inledde Veckans spelmelodi förra året genom att berätta om hur Bowser’s Galaxy Generator från Super Mario Galaxy 2 gjorde just detta. Jag får påstå att Super Mario Odyssey också lyckades men på ett lite annorlunda sätt när spelet nådde sin finalminut.
https://youtu.be/jaIo82uT0qs
Bossar kan gå från minnesvärda till legendarisk status genom sin musik. Rivers in the Desert i Persona 5 gjorde förra året en bra bossfight till en oförglömlig sådan p.g.a. sin musikaliska inramning då den stegvis växte instrumentalt och slutligen introducerar sång som tog striden till en helt ny nivå.
Musik kan ge mening och funktion åt något så enkelt som stillbilder. Detta har vi upprepade gånger sett i visual novels som Ace Attorney, Danganronpa, Ghost Trick och Doki Doki Literature Club. Dessa spel hade varit livlösa och blott hälften så effektfulla utan sin musik som likt en blodtransfusion ger spel nytt liv.
Alla dessa exempel har en sak gemensamt och det är att spelmusik inte bara är musik, något vi förstrött lyssnar på. Det är detta som är unikt med spelmusik. Den får oss involverade och den griper tag i oss. Musik tillsammans med handling, situationer, karaktärer och tajming skapar minnen som fäster sig. Tillsammans med händelserna och vår inverkan binder musik ihop det hela till ögonblick vi aldrig glömmer. Det är limmet som håller allt samman. Spelmusik är en stark bidragande faktor varför vi är så starkt emotionellt länkade till många av våra spel.
Därför fascinerar spelmusik mig personligen på så många plan. Det är varför jag i framtiden kommer fortsätta reflektera kring musiken i spel, hur den påverkar oss och vår interaktion med spelen vi spelar. Jag hoppas ni vill fortsätta följa med på denna utforskande resa nu när jag öppnar upp Veckans spelmelodi för resten av redaktionen efter att haft ensamrätt på artikelserien i ett helt år. Det är dags att fler på redaktionen får säga sitt nu när jag har uppfyllt mitt eget utsatta mål. Jag kommer självklart fortfarande skriva om spelmelodier men framöver kommer fler röster sälla sig till min och bidra till mer perspektiv och mer variation.
Musik är fantastiskt. Musik i spel är minst lika fantastisk. Låt oss tillsammans ta reda på varför vi hyser kärlek till musiken, dela med oss av våra erfarenheter och hylla denna oerhört viktiga komponent i våra spel.
Kommentarer