SKRIVET KL. 08:15 IDAG, OPUBLICERAT: Det var nu några månader sen ryktet om att Nintendo förbereder en stor 35-årsjubileumssamling med spel påbörjades. De påstår alltid att det är för att fira Marios 35-årsdag men (Han är snart 40!) men det är i själva verket NES-spelet Super Mario Bros. lansering som de alltid envisas med att fira istället. Innan dess var Mario död för Nintendo av någon anledning. Mer om det en annan gång…

TILLAGTS KL. 19:40 IDAG: PUBLICERAT: Hmm….det här var ju lite överraskande. På den tiden som det tog mig att skriva det här och lägga in det på hemsidan så släppte Nintendo under dagen en Nintendo Direct med Super Mario Bros.-spelets 35-årsjubileum i fokus. Det gör ju lite att mina tankar här nedanför plötsligt daterats men tesen kanske ändå är intressant och värd diskussion? Det kan ni få avgöra. Jag blev ganska snopen när jag från ingenstans fick ett mail från Nintendo Sverige som annonserade 35-årsjubileums-streamen. ”Oj! Nu brinner det i knutarna tänkte jag! Jag måste få upp min lilla krönika!” Men efter läst lite till så insåg jag att Nintendo inte bara annonserat en kommande Nintendo Direct utan rentav redan sänt den. Vad tusan?! Nu avslöjar de inte ens Directs i förväg. Vad är det som händer?

Nåväl, mer tankar kring streamen i sig kommer lite senare, men till dess får ni läsa denna text som jag inte för mitt liv trodde skulle gå online efter Nintendo avslöjat sina 35-årsplaner för Super Mario. Varsågoda.
__________________________________________________________________________________________________________
Den där samlingen av spel och remakes som det ryktas (inte längre ett rykte) om har vi än så länge inte sett några officiella tecken av och COVID-19 gör antagligen inte saken bättre eller snarare lättare för Nintendo. För stunden har vi knappt några konkreta framtidsplaner från Nintendo vad gäller spel som släpps i en nära förestående framtid (nu vet vi deras Super Mario-planer fram till vår).

Vad vi däremot sett en hel del av är Nintendo Directs i alla möjliga format utom det vi kallar en regelrätt Nintendo Direct. Vi har sett Indie World- och Mini-streams men ingen fullskalig Nintendo Direct på nästan ett helt år, om vi bortser från den Animal Crossing: New Horizon-fokuserade showen i februari. Och även om jag inte tillhör den skaran fanatiker som inte kan gå en vecka utan att spekulera om Direct-drops är jag intresserad av deras värde och påverkan.

Nintendo har använt dessa streams för att avslöja Paper Mario: The Origami King knappa två månader före release och för att hjälpa indieutvecklare att lansera sina spel utan förvarning samma dag som de hamnar i sändning. Jag personligen blev eld och lågor av att inse att Spiritfarer kunde spelas en knapp halvtimme efter Indie World-showen för några veckor sen var över. Även om det kommer från ingenstans är det ett effektivt verktyg. Directs ger spel otroligt mycket uppmärksamhet och skapar förmodligen en väldigt impulsiv köpeffekt.

Låt oss nu gå tillbaka till Super Mario-jubileumet och de (ej längre) beryktade remake-versionerna av Super Mario 64 och Super Mario Sunshine. Vad tjänar egentligen dessa spel på mest? Ett avslöjande långt i förväg så spelare kan peppa igång sig, förhandsboka och spana in recensioner eller är det rentav mer effektivt att bara en dag säga ”Här har ni, varsågoda att spela”? Efter sitt avslöjande är spelet tillgängligt digitalt, låt oss säga att det är i butiker en vecka senare. Behöver verkligen såna klassiker eller Super Mario-spel i överlag en längre hype-cykel? Behöver Nintendo oss att recensera spel vi redan känner till eller är det inte rentav mer effektivt att få Nintendo-fans att handla på reaktionär impuls snarare än att ge dem tid att fundera och överväga köp?

Hype kan vara en märklig och oförutsägbar grej men Nintendo har med sina Directs skapat ett farligt effektivt marknadsföringsvapen med stor inverkan på sina tittare. Det är måhända manipulativt men också oerhört effektivt.