Orwell’s Animal Farm
Animal Farm är en bok skriven av George Orwell och publicerad i London 1945. Boken handlar om hur djuren på en bondgård kommer fram till att de själva kan sköta bondgården bättre än bonden. Så de gör uppror och driver bort bonden och hans fru från gården och styr den själva. Mantrat för djuren på gården är att alla djur är lika värda och därför ska alla djuren hjälpa till. De kommer fram till sju regler som beskriver det samhälle som de vill leva i. Reglerna differentierar djuren från människorna på ett tydligt sätt, men för vissa djur som inte är lika smarta som de andra kommer de fram till en förenkling av reglerna: “Fyra ben bra, två ben dåligt”.
Alla hjälper till på gården på olika sätt. Hästarna, fåren och korna hjälper till med att sköta åkern och ta hand om höet, hundarna ansvarar för säkerheten samt håller koll på de övriga och ser till att de sköter sitt jobb. Den gamla åsnan hjälper till så gott han kan och katten syns inte till så ofta även om hon svär på att hon hjälper till. Men vad gör då grisarna? Även fast alla tror på att alla djur är lika värda och därför skall hjälpa till lika mycket är det grisarna Napoleon, Snowball och Squealer som styr då de anser att grisar är smartare än de andra djuren. Squealer berättar för de andra djuren att grisar tänker så mycket och kommer på så många bra saker som kommer göra det bättre för djuren på gården så därför behöver de inte arbeta på samma sätt. Djuren accepterar detta och även fast grisarna inte hjälper till med det fysiska arbetet är de alla lika mycket värda.
Det är boken i ett nötskal.
Spola nu fram bandet 75 år och så har vi Orwell’s Animal Farm, ett spel skapat av studion Nerial och publicerat av The Dairymen Ltd den 10 December 2020. Spelet är en adaption av boken där spelaren får möjlighet att göra olika val för att styra historien framåt. Det är spelarens jobb att se till att gården överlever så länge som möjligt och att alla djuren har det bra. Du spelar inte som någon utav karaktärerna från boken utan du väljer vad alla ska göra och du har bara ett visst antal val du kan göra i varje scenario. Det finns en checklista med saker som kan hända under de olika åren och beroende på hur du spelar uppnår du olika saker. Det finns sex olika slut och femtiofyra olika öden, dessa är inte korresponderande till varandra. Napoleons slut är det som stämmer överens med bokens slut, men alla sluten är lika intressanta och tänkvärda.
MER POLITIK I SPEL: Headliner: NoviNews
Spelarens roll blir som högsta hönset eller snarare högsta grisen då det är denne som bestämmer allt som ska hända och vad som ska prioriteras. Reparationer av gården eller försvar mot människorna? Alla djuren har också en mätare för att visa hur bra de mår. Om karaktärsporträttet är grönt mår de bra och om det är rött mår de dåligt. Nästan alla val som spelaren gör påverkar ett eller flera djur och oftast påverkas det djur som man gör ett val med. Det finns flera saker som spelaren måste hålla koll på under åren, två av de viktigaste är distribuering av mat och fårens moral. Om det inte finns tillräckligt med mat påverkar det gårdens överlevnad och om moralen bland fåren är för låg kan det hända att djuren slutar lyssna på grisarna.
Mycket av det som händer i boken blir till event som kan triggas av olika val. Till exempel om spelaren satsar på att låta Snowball lära de andra på gården att läsa blir de lite smartare. Vissa händelser från boken händer oavsett, så som att bygget av väderkvarnar startas eller att Boxer jobbar för hårt. Det är viktigt att tydliggöra att det här spelet innehåller politiska undertoner precis lika mycket som boken. Det hade rentav varit omöjligt med tanke på bokens budskap om s.k. animalism.
MER OM ORWELLSKT TÄNK: Har du spelat… Orwell: Keeping an Eye On You?
Spelet är ett väldigt bra komplement och en bra adaption av boken, det är dock inte nödvändigt att ha läst boken för att uppskatta spelet. Själv läste jag boken innan jag spelade spelet och med tanke på att det är ett vanligt undervisningsmaterial kan många ha läst den tidigare. Det går helt klar att argumentera att man skulle få ut mer av spelet om man har läst boken innan och har en förståelse för de koncept som tas upp i spelet, men det är inte nödvändigt. Allt beror på vad spelaren vill få ut av spelupplevelsen. Eftersom spelaren sätts i en roll av total makt över vilka val som ska göras hamnar man i en väldigt speciell position. Ska man följa Napoleons propaganda eller lyssna på vad Snowball vill? Eller ska man strunta i dem båda? På så sätt får spelaren, utifrån George Orwells synvinkel, uppleva hur en situation som detta skulle kunna se ut om man själv satt på alla beslut, något boken såklart aldrig tillät eller möjliggjorde. Det gör att Orwell’s Animal Farm likt många andra spel till ett säkert och fascinerande sätt att experimentera med makt och totalitär ideologi.
Kommentarer