Checkpoint 14.11
Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. En sparpunkt där vi tillsammans summerar den gångna spelveckans största händelser och rubriker innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr.
Fram med förstoringsglaset – ny konceptbild från nästa Mass Effect
Den 7 november är en speciell dag för den stora mängden Mass Effect-fans som finns ute i världen. I vanliga fall är N7-dagen ett ypperligt tillfälle att hylla Biowares rymdopera och kanske ta emot en och annan nyhet om spelseriens framtid. Årets upplaga var inget undantag och även om vi inte bjöds på något bombnedslag på nyhetssidan publicerade Bioware en helt ny konceptbild från nästa Mass Effect. Du ser bilden här nedan och vill du ha en mer högupplöst variant får du surfa in på Biowares hemsida. Ihärdiga fans har redan början spekulera kring det Geth-liknande hålet i marken och karaktärerna som landat intill det. Låt spekulationerna ta fart.
We have another #N7Day surprise for you from the team working on the next Mass Effect. 👀
Thank you all for being the best fans in the world! pic.twitter.com/kUwASGJhcx
— Mass Effect (@masseffect) November 7, 2021
Steam Deck försenas till nästa år
Ni var säkert många som hoppades hitta en Steam Deck, Valves egen portabla Steam-konsol, under granen lagom till jul. Tyvärr kommer ni få sikta in er på andra julklappar då maskinen försenats till nästa år. Detta skriver Valve själva via sin hemsida. Anledningen till förseningen är föga förvånande materialbrist som gör att komponenterna inte når Valves tillverkningsanläggningar i tid. Maskinen som skulle släppts i sina första exemplar lagom till julhandeln kommer nu påbörja sina första leveranser i februari 2022.
LÄS MER: Månadens röda tråd: Världar som inte är utav denna värld
Även Playdate försenas till 2022
En olycka kommer sällan ensam när nu ännu en portabel spelkonsol blivit försenad. Den här gången handlar det om den charmiga vevmaskinen Playdate som på grund av en ”batteritragedi” försenats från slutet av 2021 till början av 2022. Enligt ett utskick till kunder som förhandsbokat konsolen (via Eurogamer) har dränerade batterier upptäckts i flera producerade enheter, något som tvingat skaparna Panic Inc. att skicka tillbaka 5000 färdiga konsoler för reperation. Playdate kommer nu påbörja sin lansering i början av 2022 och fortsätta skicka ut enheter i takt med att produktionen tar fart under årets gång.
Hi! If you've pre-ordered a Playdate, check your email for a copy of the "Playdate Owner's Update #1".
There's bad news (a battery tragedy means Late 2021 units are now Early 2022, see email for your timing) but also good news (Pulp+SDK release dates!!)
Thanks for reading it. pic.twitter.com/03BUolZetY
— Playdate (@playdate) November 11, 2021
Första trailern för Spider-Mans intåg i Marvel’s Avengers
Den vänliga spindelgrannen är till slut på gång in i Crystal Dynamics aningen knackiga Avengers-äventyr. Som bekant kommer hjälten endast svinga sig in i Playstation-versionen av spelet, något som sker den 30 november. Exakt hur karaktären kommer se ut i själva spelandet är ännu oklart, men nu vet vi åtminstone hur den här versionen av Spider-Man kommer se ut tack vare en rykande färsk trailer. Tillägget går under namnet ”Spider-Man With Great Power” och släpps kostnadsfritt till alla Avengers-ägare på Playstation 4 och Playstation 5.
Control- och Alan Wake-studion öppnar nytt i Stockholm
Remedy Entertainment, det finska spelhuset som ligger bakom titlar som Max Payne, Alan Wake, Quantum Break och nu senast Control öppnar ett nytt kontor i självaste landet lagom. Det nya kontoret kommer ligga i Stockholm och planeras slå upp dörrarna under nästa år. Remedy har som mål att anställa 25 svenska utvecklare innan slutet av nästa år. Detta skriver Remedy själva via sin hemsida. Är du nyfiken på exakt vilka positioner som är lediga läser du mer om det här.
In 2022, Remedy is officially expanding to Sweden by opening a Swedish subsidiary. 🇸🇪
Read more: https://t.co/EhzbZuogi7
If you're a senior-level developer based in Sweden, join us in making great, genre-defining games on your home turf! We are hiring: https://t.co/C4fNrn8QBS pic.twitter.com/P6wHVbDWfS
— Remedy Entertainment ✈️ GDC (@remedygames) November 12, 2021
Forza Horizon 5 står för riktig monsterlansering
Vi avslutar veckans nyhetssvep med lite försäljningssiffror. Det är nämligen så att det nyligen lanserade Forza Horizon 5 står sig som den starkaste Xbox Game Studios-lanseringen någonsin. Redan innan spelets officiella lansering den 9 november brummade hela 1,2 miljoner spelare runt i Playground Games fiktiva Mexiko. Detta tack vare möjligheten att betala extra för att få tillgång till spelet några dagar i förväg. Kort efter sin lansering hade Forza Horizon 5 över hela 4,5 miljoner spelare sammanslaget över konsoler, PC och streaming. Detta skriver VGC. Du läser vår recension av spelet här.
We've invested for years in Xbox so more people can play. With 4.5+ million players so far across PC, cloud & console, Forza Horizon 5 shows that promise coming to life. Largest launch day for XGS game, peak concurrent 3x FH4 high. Thank you players & congrats to @WeArePlayground
— Phil Spencer (@XboxP3) November 10, 2021
Veckans nördstatistik
Jag har under de senaste åren blivit väldigt förtjust i att följa speedrun-scenen i Super Mario 64 och förundras ständigt över deltagarnas psykiska muskler när de gång på gång startar om timmeslånga speedrun-försök. Det dryga med att behöva starta om innebär dock inte bara att du måste starta om från början av spelet, du måste dessutom titta på spelets introsekvens varje jäkla gång. Nedanstående siffror visar hur mycket tid de mest erfarna speedrun-rävarna kan tänkas ha lagt på introt i fråga.
sm64 attempts = time spent watching the intro in hours/days pic.twitter.com/iYNSyS1h6w
— ❦d̤̈ï̤s̤̈s̤̈ (@dissocial_) November 9, 2021
Veckans födelsedagsfirande
I veckan fyllde ett av tidernas största och mest omtalade spel hela tio år, något som firades med bland annat ytterligare en nyversion av The Elder Scrolls V: Skyrim. Som om inte det var nog bjöd även Bethesda in till en stämningsfull jubileumskonsert med den ikoniska musiken från spelet. Dessutom fick vi ett första smakprov på det musikaliska temat från Bethesdas kommande rymdäventyr Starfield. Du ser konserten i sin helhet här nedan.
Veckans obligatoriska lyssning
Det har varit mycket fokus på Bethesda Game Studios och deras kommande spel i veckan. Även om inte vi fått fram överdrivet mycket nyheter rekommenderar jag alla som intresserar sig för Skyrim-studion och deras kommande projekt att lyssna på det senaste avsnittet av IGN Unfiltered. Industriräven Ryan McCaffrey har nämligen bjudit in ingen mindre än Todd Howard för att diskutera The Elder Scrolls, Fallout, Starfield och allt däremellan.
LÄS VÅRA RECENSIONER: Metroid Dread
Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du tyckte det var intressant och dessutom blev lite klokare på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser för kommande upplagor via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan, och glöm nu inte att spara.
Checkpoint!
Kommentarer