Checkpoint 16.9
Ännu en vecka har passerat och med den en rejäl dos spelrelaterade nyheter. Vår nystartade artikelserie Checkpoint är döpt efter sin motsvarighet i spelvärlden, där dina framsteg sparas innan du färdas vidare. Tanken är att en liknande funktion ska infinna sig här. En sparpunkt där vi tillsammans summerar spelveckan som gått och blickar framåt mot vad som komma skall, innan vi kastar oss vidare mot nya äventyr. Vi kommer ta en titt på vilka spel ni bör hålla lite extra koll på under veckan som kommer. Vi kommer belysa allt från roliga tweets till intressanta poddar och härliga påskägg. Allt detta och mycket mer, men först har det blivit dags för nyheter.
LÄS MER: Vad är en bra svårighetsgrad?
Tomb Raider-utvecklarna pratar om framtiden
I början av veckan lyfte det så kallade embargot för nyligen släppta “Shadow of the Tomb Raider”. Spelet har fått överlag positiva recensioner och borde definitivt vara värt din tid om genren tilltalar. I samband med detta har spelets utvecklare, Eidos Montreal, uttalat sig om sina önskemål för kommande konsolgeneration. Kraftfullare hårdvara som skulle kunna förlänga distansen du kan se ligger högst på utvecklaren önskelista, detta skriver Gamereactor.
Välfyllt säsongspass för nya Assassin’s Creed
Vi har fått höra en hel del gällande Ubisofts kommande lönnmördarspektakel, Assassin’s Creed: Odyssey, under veckan. Först och främst har detaljer framkommit (via Kotaku) gällande spelets säsongspass. Det som sticker ut där, förutom diverse tilläggspaket, är en uppiffad variant av 2012 års Assassin’s Creed III. Detta innebär att originalet från 2007 förblir den enda huvuddelen som ännu inte fått en version för nuvarande konsolgeneration. När vi ändå talar om lönnmördare skriver IGN att en molnbaserad version av ovan nämnda Odyssey kommer släppas till Nintendo Switch i Japan i samband med spelets release i höst. Hur väl det gestaltar sig återstår att se, även om det såklart är en spännande utveckling.
Bethesda pratar framtida spel
Det har surrat lite grann kring Bethesda under veckan som gått. Bethesda Game Studios utannonserade nästa del i The Elder Scrolls-serien under årets E3-mässa och tydligen har påtryckningarna från fansen minskat sedan dess. Nu när vi vet att det existerar. Detta berättar företagets PR-chef Pete Hines i en intervju med Yahoo. I en intervju med Metro avslöjade även Hines att en avslutande del i Machine Games Wolfenstein-trilogi är under utveckling.
Nytt från Yakuza-studion
Ryū ga Gotoku Studio, mest känd för Yakuza-serien, utannonserade sitt nya spel under årets Tokyo Game Show. Project Judge, som spelet heter, kommer enligt IGN lägga en del fokus på mordmysterier och vara mer berättande än tidigare spel. Spelet rapporteras släppas hos oss i väst under 2019. Det är ännu oklart om spelet kommer kallas för Project Judge (som är det engelska namnet) eller Judge Eyes, som är en direktöversättning från den japanska titeln.
PÅ TAL OM PROJECT JUDGE: Veckans spelmelodi: Project Judge – Arpeggio
Kingdoms of Amalurs öde ligger hos EA
För en tid sedan avslöjade THQ Nordic att man köpt upp egendomen Kingdoms of Amalur från 2012. Bollen verkar dock ligga på Electronic Arts planhalva som fortfarande äger publiceringsrättigheterna, detta enligt Eurogamer. Vi får räkna med att affären däremellan kommer behöva gå igenom innan vi får veta mer om en eventuell uppföljare, remaster eller vad det nu handlar om.
EA i dispyt med belgiska myndigheter
Vi stannar kvar vid Electronic Arts som verkar ha satt sig i klistret hos de belgiska myndigheterna, detta skriver Hexus. I våras bestämdes nämligen att så kallade lootlådor i spel bör likställas vid gambling enligt belgisk lag. Därmed riskerade flera utvecklare dryga straff om inga ändringar genomfördes angående detta. EA har dock inte förändrat sitt upplägg i fjolårets FIFA 18 och ser inte heller ut att göra det i och med årets upplaga. Företagets CEO Andrew Wilson verkar dock inte hålla med de belgiska myndigheterna och är redo att ta ärendet vidare.
Nintendos speltåg ångar på
Innan vi avrundar nyheterna har det blivit dags att rikta blickarna mot fredagens Nintendo Direct där vi bjöds på en hel del utannonseringar. Bland annat avslöjades ett nytt Animal Crossing (Switch), Luigis Mansion 3 (Switch), New Super Mario Bros. U Deluxe (Switch), Kirby’s Epic Yarn (3DS) och mycket mer. För att se fredagens Nintendo Direct i sin helhet finner du videon här nedanför.
Nintendo Switch Online är redo för lansering
Förutom en uppsjö av utannonseringar och trailers bjöds vi på en hel del information om Nintendos hägrande onlinetjänst i form av Nintendo Switch Online. Tjänsten lanseras under tisdagen kommande vecka och innehåller förutom möjligheten till onlinespel ett par andra förmåner. Möjligheten att spara dina spel i molnet såväl som en Netflix-liknande plattform med klassiska Nintendo-spel ingår också i tjänsten. I nuläget består plattformen endast av spel från NES även om SNES-spel verkar vara påväg inom en snar framtid. Du bör dock vara försiktig om du tänker använda molnet för att spara dina Switch-spel. IGN rapporterar nämligen att sparade spel i molnet raderas om prenumerationen löper ut. Nintendo Switch Online kommer kosta ungefär 200 svenska kronor om året. Vissa spel, som exempelvis Fortnite, kommer dock förbli gratis att spela online.
LÄS ALEXANDERS TANKAR: Nyheter som stack ut under nattens Nintendo Direct
Efter en vecka med spelsläpp som Shadow of the Tomb Raider, NHL 19 och NBA 2K19 är det inte konstigt att kommande vecka ser förhållandevis klen ut. Det finns även en risk att många av er fortfarande har fullt upp med Marvel’s Spider-Man som också lanserades nyligen. Men skulle det vara så att ingen av dessa faller dig i smaken har vi hittat ett par utstickare som släpps under kommande vecka.
The Bard’s Tale IV: Barrows Deep – 18 september
En klassisk dungeon crawler från utvecklarna inXile Entertainment. Spelet släpps till PC, Xbox One och Playstation 4.
Undertale – 18 september
Kritiskt uppskattat indie-rollspel från 2015. Släpps nu på Nintendo Switch.
Transference – 18 september
Psykologisk thriller med stöd för VR där Elijah Wood spelar huvudrollen. Släpps till PC, Playstation 4 och Xbox One.
Downward Spiral: Horus Station – 18 september
Utforska en övergiven rymdstation, på egen hand såväl som tillsammans med en vän. Släpps till Playstation 4 med stöd för Playstation VR.
Xenoblade Chronicles 2: Torna ~ The Golden Country – 21 september
Japansk rollspelsaction i Xeno-serien. Släpps till Nintendo Switch.
LÄS MER: Hur mycket älskar jag Destiny 2?
Det hinner hända ganska mycket i spelvärlden under en vecka som inte alltid kan klassas som vanliga nyheter. Därför följer nu en rad utbytbara utmärkelser beroende på vad som hänt under veckan.
Veckans påskägg
Nu blir det sorgligt. I våras valde en person vid namn Tyler Schultz att kontakta Insomniac Games via Twitter. Han ville fria till sin flickvän och bad då om att få meddelandet “Madison, will you marry me?” inlagd i det då kommande “Marvel’s Spider-Man”. Utvecklarna gick med på det sålänge Tyler kunde vänta till 7 september. Det var bara det att paret gjorde slut innan dess och frieriet blev inställt. Meddelandet finns dock fortfarande kvar på en bioskylt i spelet, även om utvecklarna erbjudit sig att ta bort det.
https://twitter.com/topnotch1210/status/994743495498895360
Veckans podd
Det blir en del spindelrelaterat den här veckan, vilket såklart inte är så konstigt. Insomniac Games senaste släpp har även lett till en hel del intressanta poddar. Det avsnitt som sticker ut mest enligt mig kan du hitta under benämningen IGN Unfiltered där studions grundare Ted Price intervjuas under drygt en timme. Price berättar om sin karriär inom spelutveckling och berör projekt som “Spyro”, “Ratchet and Clank”, “Sunset Overdrive” och “Marvel’s Spider-Man”. Väldigt fascinerande lyssning för den som har ett intresse för hur spel blir till.
Veckans modd
Kommer ni ihåg “Fallout: New Vegas”? Obsidians Entertainments version att det postapokalyptiska äventyret och enligt många ett av de absolut bästa Fallout-spelen. Modding-gruppen TEAM F4NV gillade spelet så mycket att de bestämt sig för att återskapa det hela med hjälp av grafikmotorn från Fallout 4. Projektet kallar de för “Fallout 4: New Vegas” där allt från texturer till röstskådespeleri arbetas om. Gruppen släppte nyligen ett 10 minuter långt klipp från spelets inledning, och det ser minst sagt imponerande ut.
Det här för oss till slutet av veckans Checkpoint. Vi hoppas du blev lite klokare och dessutom hade roligt på kuppen. Tipsa oss gärna om nyheter och andra händelser via våra sociala medier eller i kommentarsfältet nedan. Tack för att du tog dig tid.
Checkpoint!
Kommentarer