Den perfekta plattformen för Hyrule-krig
Jag har nog aldrig känt så tvära kast av känslor som igår när Hyrule Warriors: Age of Calamity avslöjades. Första meningen i Nintendos tweet löd ”Vi avtäcker en ny titel som kommer utspela sig 100 år före The Legend of Zelda: Breath of the Wild” och fick eld och lågor! Har Nintendo äntligen beslutat sig att avslöja mer av uppföljaren som vi inte hört något om sen förra E3? Och sen läste jag ”presenterat av utvecklarna från Nintendo och KOEI Tecmo Games” och sjönk ihop lite.
Det rörde sig alltså om ett nytt s.k. musou-spel, en ny del i den kaotiska Hyrule Warriors, inte Breath of the Wild. Det var ju tråkigt.
SE TRAILERN: Rädda det förflutna i Hyrule Warriors: Age of Calamity
Men sen funderade jag lite över det hela och kom fram till att Hyrule Warriors faktiskt kan vara den absolut bästa plattformen för att förmedla vad som hände i Hyrule för 100 år sen. Musou-spel är trots allt krigsspel i stor skala och det är exakt vad som sker i Hyrule under denna period. Ett traditionellt Zelda-spel hade absolut kunnat berätta historien men det hade aldrig kunnat förmedla storskaligheten av krig. Och jag är faktiskt oerhört sugen att se hur Hyrule som stad brändes ner till grunden och även vara en del av det stora slaget i Blatchery Plain utanför Fort Hateno. För att inte tala om att få spela som de fyra kämparna och kanske till och med en ung Impa.
Min förhoppning är att Hyrule Warriors: Age of Calamity kan vara ett lite mer betydande och högkvalitativt musou-spel där Nintendo är väldigt delaktiga i utvecklingen. Det var inget större fel på det första spelen förutom bristen på variation. Kan de fixa det och berätta en fängslande historia kan det mycket väl sluta med att jag röjer runt bland Breath of the Wilds många oförglömliga landmärken emot horder av Ganons soldater kommande vinter.
Kommentarer