En tidig titt på Hoplegs
Hoplegs är ett fantasktiskt frustrerande litet plattformsspel från den svenska indiespelstudion WhyKev. Du spelar som trollkarlslärlingen Hoppus Legintfrid, som ren i tankspriddhet råkat förvandla sig till en låda med fyra ben. Med dessa fyra ben ska du sen hoppa dig fram i världen genom att helt enkelt hoppa med rätt ben. Det kanske låter lätt, men det är skitsvårt till en början. När du väl fått in i huvudet hur du ska göra för att komma framåt så kommer nya hinder och sätter stop för dig. (Är du inte bekant med ordet ragequit kommer du definitivt bli det nu.) Benen styrs av W,A,S och D, och eftersom du snurrar när du hoppar framåt är det aldrig en fast knapp som bestämmer vilket ben du ska hoppa med, så det gäller att vara snabb i fingrarna (och i tanken).
Enligt demot jag har fått testa kommer det finnas både single player och co-op och en hel del annat smått och gott att välja på, bl.a. kommer det att ha support för dansmatta. Det kan bli hur galet och roligt som helst. Och tålamodsprövande. När du väl kommit en bit framåt är det lätt att klanta sig och ta sjuttioelva steg tillbaka. Det var flera tillfällen då jag tänkte, ”YES! Äntligen kom jag åt rätt håll”, för att sen slinta på tangenterna och drösa ner för en klippa som tagit mig 20 minuter och ett oförskämt högt antal försök att komma över. Ur det avseendet påminner det en hel del om 2017-spelet Getting Over It with Bennett Foddy.
Det finns en anledning till att utvecklaren har lagt in en meny i pausskärmen som heter ”Shut down the game and cry”. Bossarna i Sekiro är som en mild bris en varm sommardag jämfört med att styra den lilla lådan i Hoplegs. Dock är det svårighetsgraden som faktiskt gör spelet roligt för det är så svårt att det blir komiskt. Det triggar nånting i mig som bara SKA klara av det. Jag måste rädda kungariket om det så kostar mig allt tålamod jag har (jag är småbarnsförälder, så jag har ganska gott om det, frågan är om det räcker?).
Jag tror att vi har något alldeles extra att se fram emot när Hoplegs släpps i fullversion. Releasedatum är satt till någon gång under kvartal två, 2021.
Kommentarer