Ett försvarstal för remakes och remasters
Så fort det kommer ett nytt format för filmer – DVD, Blu-Ray, 4K Ultra HD – så förväntar sig alla att alla klassiska filmer ska släppas igen till det nya formatet, gärna med ännu mera extramaterial och lull-lull än förra gången. Inom bokvärlden förväntar man sig att alla klassiska böcker ständigt ska släppas i nya utgåvor, gärna med en ny, fräsch översättning den här gången, och med ett nytt massivt, informationsrikt förord och efterord. Men inom spelvärlden har det länge setts som något fult att släppa äldre spel igen. Det ska vara nytt, nytt, nytt.
Nintendo Switch har fått ta emot mycket kritik för att den har ”för många” konverteringar. Som om en konsol kan ha för många bra spel? Huvudargumentet mot att släppa gamla spel igen är att de konkurrerar ut potentiella nya spel hos spelskaparna och tar dess plats. Som om det var Hideo Kojima och Yoshiaki Koizumi som satt och knappade på Need for Speed: Hot Pursuit Remastered istället för att vara i färd med att skapa nya spel. Det finns företag – som M2 och Bluepoint Games – som helt inriktar sig på att ge gamla spel nya kläder. Microsoft har en speciell enhet som jobbar på att deras gamla spel ska fungera på deras nya konsoler. Jag gör en vild gissning och säger att den enheten inte främst består av gräddan av Microsofts spelskapare, men personer som är begåvade på att få äldre mjukvara att fungera på ny hårdvara.
Visst, vår tid är inte oändlig. Om jag köper den nya utgåvan av Final Fantasy VIII till Nintendo Switch väljer jag ett spel från 1999 istället för att lägga pengarna på ett nytt spel. Men äldre spel skapar intresse för nya spel inom samma spelserie eller genre. De öppnar ögonen på nya spelare för sådant de annars skulle ha missat, och ger äldre spelare en nostalgi-kick som lockar dem att fortsätta spela. Nya människor får förståelse varför något är populärt medan de äldre har en ursäkt att återupptäcka sina favoriter. En blandning av äldre och nya spel lockar fler köpare till en konsol. Och fler spelköpare som köper fler spel, nya som gamla, är något positivt för oss alla inom spelvärlden.
LÄS MER: Vår recension av Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning
Playstation 5 är i stort sett helt bakåtkompatibel med Playstation 4 och Xbox Series X är i stort sett helt bakåtkompatibel med Xbox One. Jag sticker ut hakan inte speciellt långt och säger att en kommande Switch 2 kommer att vara helt bakåtkompatibel med Nintendo Switch. Jag hoppas det här är början till en framtid där de flesta spel, nya som gamla, finns tillgängliga på alla enheter. Gamla spel på nya maskiner är inte döden för nya spel. Att gamla spel görs tillgängliga för en ny publik, och görs tillgängliga för en äldre publik som kanske inte längre kan spela sina favoriter på gammal hårdvara, är istället en garant för att det ständigt ska komma nya spel inom de spelserier och genrer som vi älskar.
Kommentarer