Ett konsolavslöjande från en svunnen era
Före Kinect hakade på rörelsespelflugan, före Gamerscore gjorde oss beroende av achivements, före XBLA förändrade landskapet för digitala spel och utlöste indie-vågen, före RROD drabbade alla konsumenter och före vi ens höll i den stilbildande kontrollen började allt med en utförlig sex minuter lång video som introducerade oss för Microsofts nya konsol, arvingen av Xbox, i dag känd som Xbox 360.
Jag minns det som igår, eller nej, det gör jag inte. Det är bara en klyscha jag skrev för det lät bra men som jag sen insåg var en klyscha och lät bli att skriva fastän jag ändå gjorde det. Det känns nämligen som det faktiskt gått tolv år. Det är knäppt att en konsol från förra generation nu är tolv år gammal.
Jag vill minnas att avslöjandet skedde på en morgon eller förmiddag. Det var en stor dag för många och det var dessutom den första premiären för en ny stationär konsol jag upplevt sen jag blev spelkritiker i 2001. Detta var videon där vi fick höra orden “Dubbel konkavitet” och “en inandning” som en pretentiös beskrivning av konsolens design. Här var Peter Moore fortfarande en viktig del av Microsoft och gubbiga och småtöntiga J Allard gjorde pånyttfödd välstylad entré och blev konsolens språkrör.
LÄS MER: Det kontrastrika Super Mario Sunshine
Videon var informativ och tillbakadraget behaglig att följa. Än i dag tycker jag konsolens introduktion var respektfull mot produkten och mig som tittare. Det fanns bara ett problem. Man berättade bara lite om den nya maskinen och lovade mer information under kommande kvälls livesända MTV-evenemang. Så var det. Konsolens avtäckande skulle göras med pompa och ståt på MTV. Microsoft och deras Xbox-division slog på stora trumman. Det enda man kunde göra som ivrig spelskribent och nyfiken spelare var att snällt invänta natten. Tyvärr skulle väntan leda till storskalig besvikelse.
Jag och många andra spelare ute på nätet väntade oss mer matig information, mer video från spelen, mer av allt men det vi istället fick var ett neonsprakande spektakel med The Killers och värden Elijah Woods i spetsen som såhär i backspegeln utsöndrar känslan att 90-talet inte riktigt hade lämnat oss ännu.
Under 20 minuter fick man se högst en till en och en halv minut spelmaterial och resten av tiden spenderades på musikframträdanden, bortskämda kändisar, ett Pimp my Ride-klipp, skränig splash-text och en historielektion på 30 sekunder. Man gjorde en stor grej av att bjuda in s.k. “über gamers” till Rare för att testa Perfect Dark Zero och ställa frågor som “Hur många polygoner består karaktärerna av?” direkt följt av den lika intressanta “Hur många polygoner finns det i bakgrunden?”, för att inte glömma att meningen “Bring it on bitch” också hasplades ut.
Konsolens avtäckande bestod nästan mer av den kjolförsedda damen som skulle lyfta duken än enheten i sig själv och när jag ser klippet i dag blir jag påmind om konceptet Xbox Live Marketplace som aldrig blev sanning. Nämnde jag att det även sändes en iTunes/iPod-reklam före showen? Om inte det daterar videon så vet jag inte vad som kan göra det i större grad.
LÄS MER: En smygkik på Scrap Galaxy
MTV-showen var sannerligen inte för mig som spelare. Jag och många likasinnade i forum kände likadant. Vi hade suttit uppe helt i onödan. Det enda som tio år senare är väldigt intressant (i 5 sekunder) är ett snabbt montage av Xbox 360-prototyper men den där natten 2005 kände jag mest besvikelse och lade mitt hopp hos E3 som förhoppningsvis skulle fortsätta narrativet en månad senare.
Det är lustigt hur Microsoft inte lärde sig ett dyft med 360-avslöjandet med tanke på att Xbox One-avtäckningen fick ett minst lika ljummet mottagande av plattformhållarens mest köpstarka grupp och potentiellt mest inflytelserika ambassadörer under 2013. De lär sig kanske att tala till sina största fans nästa gång om sådär fem år.
Med denna show färskt i minnet kan man onekligen se att branschen slagit sig in på en ny bana. Saker ser ut att ha mognat. Som jag skrev längre upp kunde man fortfarande känna vibbar av 90-talsmentalitet under sändningen. I dag känner jag att det finns mer vördnad och värdighet i industrin. Utgivarna och plattformshållarna gör fortfarande tabbar men det finns tydliga tecken att branschen, media och spelarna håller på att växa upp sida vid sida. Retoriken har mognat och analysen likaså. Vi kan se MTV-pinsamheten som ett intressant tidsdokument.
Det sista som sades under programmet sammanfattade dock de kommande tio åren med stor träffsäkerhet. Woods avslutar nämligen dumheterna med den sista meningen “Xbox 360 kommer bli enastående”.
Och vet ni vad? Det stämde faktiskt.
Kommentarer