Ett slag för omslag: The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Ett slag för omslag är en ny artikelserie här på playerone.se där vi belyser och talar om omslagen som pryder våra kära spel. Det kan vara allt från gammalt och fult till nytt och snyggt. Vi ämnar att skina ljus på både det bästa, det sämsta och det som är mitt emellan. Det är också såklart högst subjektivt vad olika medlemmar på redaktionen tycker så vi välkomnar diskussion vad ni själva anser om de omslag vi lyfter fram i detta nya inslag på hemsidan.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild behöver knappast någon presentation. Nintendo tog inspiration från såväl det allra första The Legend of Zelda från 1986 som från moderna open world-spel som The Elder Scrolls V: Skyrim och skapade en av de bästa öppna världarna någonsin. Ett spel och en värld där det kändes som om det mest märkliga hela tiden kunde hända och där det alltid väntade minst ett nytt äventyr bakom varje krök.
Hur väl förmedlar omslaget innehållet i spelet?
The Legend of Zelda: Breath of the Wild har som synes annorlunda omslag i Amerika och Europa. Fast man kan inte säga att de är helt annorlunda då de påminner starkt om varandra vad gällande plats och innehåll. Båda omslagen vittnar med all tydlighet om att Link är ute i en öppen, grönskande värld med många berg. Båda omslagen förmedlar tydligt att man är någonstans mitt i äventyret med sitt svärd, sin sköld och känslan av att vart man än färdas kommer det att finnas något farligt, spännande, okänt och vackert i alla riktningar.
Vad gillar du mest med omslaget?
Det bästa med det amerikanska omslaget är tveklöst känslan av beslutsamhet hos Link. Han är uppenbarligen på väg mot det kungliga slottet i fjärran och trots att det ännu är långt dit har han redan dragit sitt svärd och är beredd på vad som än kan hända härnäst. Den storslagna himlen gör också sitt till. Det bästa med det europeiska omslaget är hur levande och vild världen verkar vara.
Vad gillar du minst med omslaget?
Det enda negativa med det storslagna amerikanska omslaget är att vi inte får se Links, eller någon annan persons, ansikte vilket känns lite udda. Oftast när huvudpersonen blickar inåt bilden på ett omslag finns det någon fiende som stirrar tillbaka på honom (och spelets ägare). Tanken är förstås att hela världen ser tillbaka på Link, men det är kanske lite för subtilt för ett speluppslag?
Det europeiska omslaget är det en hel del som är fel med tyvärr. Känslan av storslaget äventyr är inte alls lika påtaglig som i det amerikanska omslaget. Snarare än redo för strid och spännande äventyr ser Link loj ut. Ja, han ser nästan lite överlägsen ut. På det amerikanska omslaget ser han nog så självsäker ut, trots att han är ensam mot världen, men här verkar han nästan lite för stursk på sig själv. Och vem tittar han på? Spelets ägare? Som är en av fåglarna som flyger förbi? Har Link blivit fågelskådare? Vad är det som händer här egentligen?
Ett annat problem med det europeiska omslaget är att Links svärd och svärdet i logotypen är alldeles för nära varandra. I det amerikanska omslaget är de båda svärden långt ifrån varandra och stör inte varandra i bildens komposition, men i det europeiska omslaget är de närmast parallella med varandra, vilket skapar en lite obekväm känsla i bilden. Då hade det nog till och med varit bättre om svärdet han håller i och svärdet i logotypen var samma svärd, för det här var inte alls lyckat.
Kommentarer