De senaste åren har vi sett en uppsjö nya spel där looten hamnat i störst fokus. Spannet är brett, det finns allt ifrån Diablos skruvade helvete till Destinys polerade rymdyta, Torchlights lekfulla uttryck och Borderlands säregna stil. Skillnaderna är ofrånkomligen stora men det gemensamma är att de alla i slutändan går ut på samma sak; samla resurser och bli starkare. Nu kommer nästa spel i samlingen men denna gång är vi inte kvar på fast mark, istället riktas blicken upp mot skyn. Everspace 2 är här och gör allt i sin makt för att du ska överge dina tidigare förälskelser.

Everspace 2 tar vid där ettan slutade, även om det inte är helt självklart. Det första spelet var nämligen en roguelike som fokuserade på spelmekaniken medan tvåan istället är ett enspelaräventyr som tar ungefär 30 timmar eller mer beroende på hur nyfiken du är att utforska de nio galaxerna som detta öppna spel består av. Adam är huvudkaraktär, en klon som flyr från sin före detta arbetsgivare och får nys om ett sista jobb som kan få honom att slippa vara på flykt för resten av livet. Men vägen dit är föga förvånande inte spikrak utan istället reser man kors och tvärs i jakten på nästa upptäckt.

Spelet är ett rymdstridsspel i tredjeperson och har stora likheter med bland andra Elite Dangerous, men det är mycket mer lättillgängligt. Man kan se Everspace 2 lite som motsvarigheten till vad Forza Horizon är för Forza Motorsport. Skeppet och alla dess funktioner hanteras enkelt av en handkontroll och det finns inget krav eller behov av en mer avancerad joystick. Skönt. Det som däremot kräver mer engagemang är spelets menyer, vilket får motsvarigheter som till exempel Diablo att blekna i jämförelse.

Som tidigare nämnt handlar det om att samla resurser och oh boy, som man samlar resurser. Mer eller mindre allt går att plocka upp och används i sin tur för att uppgradera skeppet, slutföra uppdrag eller förbättra relationen med någon av de sidokaraktärer som hjälper Adam under spelets gång. Till en början känns det oöverkomligt och förvirrande, men ju längre in man kommer desto mer naturligt utvecklar sig alla system. I slutändan känner man sig som ett sitt skepp, mycket tack vare de valmöjligheter som erbjuds.

LÄS OM ETT ANNAT RYMDSPEL: Chorus

Det här bevisar också styrkan i looters; att erövringarna man plockar upp under resans gång blir en ytterligare faktor utöver det traditionella levlandet. Man klättrar i nivåer som vanligt, slutför uppdrag som förut men man får också utrustning som skiftar sättet man tar sig an uppgifter på. Det kan antingen ändra hela spelupplägget med nya förbättrade förmågor men det kan också bidra till känslan av att bara se lite häftigare ut och det är Everspace 2 väldigt bra på. En kanon kan till exempel ge dig förmågan att avfyra målsökande raketer vilket är bra mer effektfullt än en trött kulspruta. Det animeras dessutom upp i något av den bästa grafiken som jag någonsin sett på konsol vilket givetvis inte skadar.

Ytterligare en intressant aspekt i Everspace 2 är sättet de behandlar sin ekonomi på. Då spelplanen är utspridd över flera galaxer kommer man logiskt över olika sorters varor, dessa varor kan man i sin tur sälja till varierat pris beroende på hur stor efterfrågan är i varje enskilt stjärnsystem. Det leder till ytterligare strategi, ska jag behålla saken i mitt lager och sälja senare för mer avkastning eller behöver jag pengarna här och nu? Ett kul, smart och kärnfullt system som jag hoppas fler öppna världar tar till vara på i framtiden.

Överlag är Everspace 2 en solid upplevelse. Jag har generellt inte besökt rymden allt för mycket i mitt spelliv, men vågar ändå konstatera att det här är något av det bästa man kan spela i genren, definitivt på konsol. Snabbt, rappt och arkadig känsla samtidigt som djupet finns där med snygga modeller och en kontroll i världsklass. Det finns inte mycket mer man önskar sig än så. Det skulle väl vara mängder av loot då. Diablo i rymden, vi kommer inte mycket närmare än så här.