Fjäderfät i Pizza Tower: Vem är Mort the Chicken?
Pizza Tower förbryllar och förtjusar ganska ofta med sin tokiga humor och bisarra animation men det finns en händelse som stack ut lite extra som väldigt oväntad.
För vad var sannolikheten att en bortglömd Playstation-klenod skulle väckas till liv i detta 2023-spel? Jag talar om den osannolika återupptäckten av den nästan helt okända Mort the Chicken. Plötsligt stod han där, passande nog bredvid en brunn, och var redo att assistera mig på banan Fun Farm.
Jag hade på något sätt fattat om jag sett Gex, Aero the Acrobat, Earthworm Jim, Crock eller Bubsy! Men Mort the Chicken?! Detta fjäderfä är inte ens särskilt känt, eller knappt ens ökänt! Han tillhör ett bortglömd släkte spelhjältar som ingen pratar om längre.
Men vad och vem är då Mort the Chicken?
Mort the Chicken kommer från spelet med samma namn som släpptes den 19 januari 2001 av Crave Entertainment medan Ubisoft skötte distribution i Europa. Utvecklaren hette AndNow och det är här vi hittar Ed Annunziata som var designer för Mega Drive-spelet Ecco the Dolphin och producent för Saturn-titeln Kolibri. För Mort the Chicken är han satt som ”Original Game and Story by” och det är också därför han är förvaltaren av Mort.
Jag blev som sagt i högsta grad överraskad av att nån grävt upp Morts kadaver. Han är från den tidiga 2000-eran av Playstation-spel som är i princip bortglömda. Ni hör ju själva: 2001. Då var Playstation 2 lanserad och började ta världen med storm medan original-Playstation fick nöja sig med dussinprodukter och den uslaste versionen av FIFA.
Det är som sagt ett väldigt sent Playstation-spel där man spelar Mort som på varje bana ska rädda tio små kycklingar som kidnappats av det utomjordiska hotet Boolyons, ett folkslag som kan vara något av det slappaste jag sett i karaktärsdesign. De är helt sonika kuber, färgskiftande kuber.
Jag vill inte anta för mycket men det är svårt att inte tro att kubdesignen kom från ren lättja eller åtminstone tidsbrist. Här finns inget intressant. Fienderna är kuber som rör sig. Inga animationer, inga detaljer. Bara rörliga lådor. Oavsett om det härstammar från lättja eller andra skäl så har Mort the Chicken några av spelhistoriens lamaste och mest personlighetslösa fiender.
Tyvärr kan jag inte säga mycket gott om själva spelet. Även det är slappt ihophafsat. De korta banorna är slumpmässigt ihopslängda polygonkonstruktioner utan direkt eftertanke. Mort gör inte några direkta anspelningar på att bjuda på spännande gameplay genom sin rörelserepetoar heller.
Spelens banor består av slarviga och tråkiga miljöer som inte ens följer nån tematik. Det är bara ett polygonbygge i en pixlig texturrymd likt spel som Glover.
Det tar knappa två timmar att blåsa igenom äventyret. Mort the Chicken känns fattigt och tomt, tja förutom på hinkvis med höns-, tupp- och kycklinghumor. Spelet är nämligen proppfullt med komik baserad på fjäderfän och hur man bytt ut kända konstverk med människo-motiv till höns. Det är ungefär på den nivån saker ligger. Detta kommer i formen av mellansekvenser för under gameplay händer det inget sånt. Det är det klassiska designupplägget från förr där CGI och gameplay var grovt åtskilda.
Så varför hittar jag denna bortglömda spelhjälte i Pizza Tower?
Mort är en relik som borde vara djupt nere i spelhistoriens katakomber men här kommer McPig och Tour de Pizza och återupplivar det stenkalla kadavret från tupphjälten som glömdes bort. Det går väl att göra en kvalificerad gissning att McPig spelade Mort när hen var ung och att det gjorde nån form av avtryck. Andra skäl verkar obegripliga till varför hen väljer att utöva nekromanti.
För finns det något positivt jag kan säga om Mort är det väl att det känns genuint uppriktigt. Det märks främst på all humor och världsbygge. Här finns det solklara tecken på en genuin vision men vars bisarra värld aldrig kunde gifta sig med gameplay eller som tydligt hölls tillbaka av budget och tid.
Pizza Tower är också uppriktigt. Dess story är obefintlig och meningslös likt det mesta som lade grunden för dåtidens plattformsäventyr, men det känns genuint i sin underlighet. Där Mort visar sin humor mellan banor likt Bubsy 3D så låter McPig Pizza Tower tala genom miljöer och hundratals knäppa animationer.
Pizza Tower ser billigt och taffligt ut på utsidan men helheten säger något annat. Det är nog förmodligen någonstans här som McPig känner igen sig i visionen, samtidigt som han känner samhörighet med Mort och ville ge sin barndomsvän en ny chans under sina sena år.
Kommentarer