Förändringarna som gjorde Forza Horizon 4 till ett mästerverk – del 2
I december skrev jag en text om alla förbättringarna av Forza Horizon 4 som spelmakarna gjort från premiären i oktober. Förändringar, som i mina ögon, tog spelet från att vara värt 9/10 till ett lysande 10/10-spel. Men spelet kunde förbättras ytterligare och sedan dess har spelmakarna jobbat hårt på detta. Här kommer min rapport över vad som har hänt sedan dess:
Freeroam Rush var en katastrof
Nu för tiden är öppna världar så vanligt i spel, att det kan knappast kallas för en gimmick längre. Men någon av spelmakarna måste ha tänkt att ”Hej! Vi har en öppen värld i Forza Horizon 4 och nu måste vi se till att använda den också!” Därmed Freeroam Rush.
I Freeroam Rush kör man från en del av kartan till en annan del av kartan, utan checkpoints. Det gäller alltså att hitta den bästa vägen själv. Problemet är bara att spelvärlden är så stor att man måste vara någon form av minnesmästare för att komma ihåg hur världen ser ut på andra sidan kullen.
Alltså förvandlas ett spelläge som kunde bygga på taktik och riskbedömning till ett läge som bygger på tur, eller att man spelat Forza Horizon 4 i tusen timmar och lärt sig alla Freeroam Rush-åk utantill.
Trots allt jag läst om Forza Horizon 4 på nätet – på Twitter, Youtube, Reddit och det officiellt forumet – så har jag inte sett en enda spelaren som gillat Freeroam Rush. Inte en enda. Alla vill ha bort eländet.
Lösningen: I den stora april-uppdateringen försvann Freeroam Rush äntligen. Nästan. I Dirt- och Cross Country-äventyr finns spelläget kvar, men då bilarna inom dessa spellägen faktiskt är gjorda för att köra omkring ute i naturen gör det inte så mycket. För nu slipper vi att glida omkring i racingbilar ute i skogen. Härligt!
Det var alldeles för lätt att bli utknuffad från banorna
När man spelar mot datorn handlar Forza Horizon 4 väldigt mycket om kurvtagning. För det är i kurvorna du verkligen kan tjäna tid mot datamotståndarna. När du spelade online var dock inte en perfekt racinglinje i kurvorna alls lika viktigt. Varför? Jo, när du försökte dig på att ta en bra kurva körde motståndarna undantagslöst ut dig i skogen.
I kurvorna online är Forza Horizon 4 är ett rent krig, där spelare, snarare än att sänka ner farten i kurvorna, ökar farten för att kunna krascha in i en motståndare och knuffa bort denna från banan. När man blir påkörd av en annan bil i spelet flyger man verkligen långt och man flyger snabbt.
MER BILSPEL: Vår recension av Dirt Rally 2.0
Det är en sak att bli utträngd i sista kurvan när man slåss med en annan spelare om en pallplats, men att bli utträngd i skogen redan i första kurvan, varpå hela loppet är kört var väldigt jobbigt. Att första kurvan var värst, är inte så konstigt när alla bilarna var samlade. Det var väldigt vanligt att man blev rammad av en spelare i första kurvan, som inte brydde sig om att hen också flög av banan på samma gång. Och spelade man ett äventyr så kunde hela äventyret vara över redan i den första kurvan i det första loppet. Riktigt bittert alltså.
Lösningen: I den stora april-uppdateringen tog spelmakarna bort alla kollisioner från de trettio första sekunder från alla onlinelopp. Således behöver man inte längre vara orolig för att någon idiot ska köra ut dig i skogen redan i första kurvan utan kan fokusera på att ta en bra kurvlinje och få en bra position i loppet istället.
Startade du sist var du chanslös
Att starta först i ett race är naturligtvis en fördel emot att starta sist. Så är det förmodligen i alla bilspel, men i Forza Horizon 4 var skillnaden alldeles för stor. Startade du bland de fyra sista i vissa onlinelopp hade du ingen chans att vinna. Så var det bara. Att tränga sig förbi alla de andra spelarna tar för lång tid när alla bökar och krockar med varandra, eller kör som idioter och försöker att sabba, och de som startade bland de fyra första hinner under tiden att ta sig för långt bort på banan för att det ska gå att hinna ikapp, utan att de alla fyra kör bort sig på egen hand.
Den som startade bland de två första kom också att sluta bland de tre första, så länge man inte gjorde något stort misstag. Det var inte ovanligt att jag startat bland de tre första och gjort ett halvdåligt lopp och ändå slutat bland de tre första, och att jag startat bland de fyra sista och gjort ett lopp helt utan misstag och slutat femma eller sexa. Tur är naturligtvis en del av ett bilspel, men i Forza Horizon 4 var turen i lottningen innan loppen av alldeles för stor betydelse.
Lösningen: Samma lösning som i punkten ovan. Då alla bilar är spöken under loppets första trettio sekunder, så har man faktiskt en chans att ta sig upp till en bra placering fast man startar bland de sista. Det är förstås fortfarande en fördel att starta bland de första, men inte alls så stor som tidigare.
Playground Games tvingade spelare till att ragequitta
Playground Games bygger på en bra idé. Varför bara köra med bilarna när man kan leka kull och spela capture the flag och hålla på med andra kuligheter? Det måste sägas att Playground Games är väldigt kul och riktigt spännande när det fungerar. Problemet är bara att i nio av tio matcher så fungerar det inte.
I nio av tio matcher vinner det laget som vann den första av de fem tävlingarna. Förklaringen är enkel. Spelarna i det förlorande laget, speciellt om man förlorade den första matchen för att man var färre spelare redan från början, börjar att hoppa av, och så fort spelare börjar att hoppa av är det kört.
Medan det inte är någon nackdel att vara färre spelare i laget i ett rankat team-äventyr, eller i ett co-op-mästerskap – ja, det kan till och med vara en fördel i de lägena, då motståndarlaget får färre spelare att ta poäng ifrån – så fungerar Playground Games så att det laget som har färre spelare förlorar. Så är det alltid.
Lägg till att Playground Games inte ens slutade när det stod 3-0 till ett lag, utan man måste spela alla fem tävlingarna och det är förklarligt att spelare hoppar av. Motståndarlaget vinner automatiskt hela härligheten när alla spelare på andra laget har hoppat av, så spelar man på det förlorande laget känner man en stark press att hoppa av också. Och när du plötsligt är ensam spelare på ditt lag och det är sex spelare på det andra laget finns det inte så mycket annat att välja på. Tyvärr.
Lösningen: Problemet har mildras något av att ett Playground Games nu för tiden faktiskt slutar när det ena laget kommer upp i tre segrar, därmed slipper man lida sig igenom de båda sista meningslösa matcherna. Spelläget är dock fortfarande i behov av flera förbättringar.
Det var svårt att hålla reda på veckoutmaningarna
Forza Horizon 4 bygger som bekant på de fyra årstiderna. Varje torsdag byts årstiden ut, från vinter till vår, eller vår till sommar, och så vidare. Och varje säsong bjuder på ett antal utmaningar och mästerskap som bara finns tillgängliga den veckan. Tidigare var dock dessa utmaningar och mästerskap utspridda över spelkartan och olika flikar i spelets menyer. Det var svårt att hålla reda på vilka man gjort, vilka som fanns kvar och vart man kunde hitta dem alla någonstans. En hel del förvirring helt i onödan alltså.
Lösningen: Med lanseringen av Festival Playlist samlades alla säsongsbaserade utmaningar och mästerskap under samma flik i menyerna, och dessutom lanserades belöningar för att ha klarat en viss antal procent av alla dessa. Läs mer om mina tankar om Festival Playlist i den här texten.
Sex saker som fortfarande kan förbättras:
Ett antal stora och avgörande förändringar har spelmakarna gjort i spelet alltså. Det finns dock fortfarande en del saker som skulle kunna förbättras. Här är en topp sex saker som skulle kunna göra Forza Horizon 4 ännu bättre:
6. Achievements som inte fungerar
Den här hamnar på plats sex då det faktiskt finns en möjlighet att spelmakarna redan har rättat till det här, det är svårt för mig att avgöra nu när jag tagit alla achievements. I vilket fall var det väldigt irriterade när det hände mig.
Det finns ingen brist på achievements i Forza Horizon 4. När expansionen Fortune Island släpptes lade de till ytterligare 500 gamerscore och nu på våren lade de till ytterligare 500 gamerscore till synes helt apropå. Det finns alltså 2000 härliga poäng att kämpa för i spelet, och de flesta utmaningarna är faktiskt riktigt roliga.
Problemet är bara att alla achievements inte fungerar. Spelare har vittnat om att alla möjliga achievements inte ploppat upp när de borde, och att achievements som man inte tagit ploppat upp istället, men de stora syndarna är de fyra achievements som man får för att vinna alla säsongsmästerskap under var och en av de fyra årstiderna. Den vecka det var vår i spelet vann jag alla säsongsmästerskapen och jag fick inte min achievement. Nästa vecka då det var sommar i spelet vann jag alla säsongsmästerskapen och jag fick inte min achievement. Den vecka det var höst i spelet vann jag alla säsongsmästerskapen och nu fick jag faktiskt min achievement. Samma sak för vintern som tur var. Och sedan fick jag till sist våren och sommaren också.
Att archiements ibland inte ploppar fram är något man får leva med. Ibland buggar spelet helt enkelt. Men när det handlar om archiements som man måste vänta en hel månad på att få chansen att ta igen känns det surt. Det är väldigt dåligt.
5. Att det är så svårt att ranka upp
Jag befinner mig just på level 12 i rankat soloäventyr. Jag skriver ”just nu” trots att det varken verkar som om jag kommer att rankat upp eller att ranka ner inom den närmsta framtiden.
Låt mig förklara. I helgen spelade jag tre rankade soloäventyr. Det tar ungefär en halvtimme att slutföra ett äventyr. I det första äventyret (mot elva andra spelare) kommer jag tvåa och jag får 15 rankingpoäng. Det andra äventyret vinner jag och får 23 poäng. I det tredje äventyret kommer jag tvåa igen och får 14 rankingpoäng. Problemet? Att jag behöver 250 poäng för att ta mig upp till level 11! Om jag fortsätter att komma etta eller tvåa (av tolv spelare) i varenda äventyr måste jag spela fjorton äventyr för att ta mig till nivå elva. Vilket kommer att ta mig sju timmar. För att ranka upp en enda level.
I Splatoon 2 tar det en eller två timmar att ranka upp, så länge du vinner fler matcher än du förlorar. Poängen med rankingsystem är förstås att man ska få spela mot spelare som har samma skicklighetsnivå som en själv, men också att man ska levla upp om man spelar bra och levla ner om man spelar dåligt. I Forza Horizon 4 står man bara still även fast man vinner.
4. Den långa väntan att få igång Team Adventure
Okej, här är en väldigt liten sak, men irriterande. Att få igång ett rankat solo-äventyr tar betydligt kortare tid än att få igång ett rankat lag-äventyr. Anledningen är att även om bara tio eller elva spelare av tolv godkänner ett solo-äventyr så drar äventyret igång. Ett lag-äventyr måste dock samtliga tolv spelarna godkänna, och det är väldigt ofta det är just tio eller elva som tackar ja, varpå spelet spenderar ytterligare någon minut på att leta efter ett nytt äventyr.
Att spelet verkligen försöker se till att det blir sex spelare i båda lagen är förstås något bra, då det trots allt är ett rankat läge, men det finns två problem med det här pedanteriet. Det första är att spelare ofta hoppar av redan innan det första loppet i vilket fall, så vi får ändå spela fem mot sex eller fem mot fem. Det andra är att det naturligtvis är lika rättvist att spela fem mot fem som sex mot sex, så varför spelet inte nöjer sig med tio spelare?
LÄS MER: Den stora striden mellan single-player och online
Dessutom är det ingen nackdel att vara i laget med färre spelaren i ett lag-äventyr, vilket det verkligen är i Playground Games (se ovan). Är man färre spelare i laget i ett äventyr så finns det nämligen färre spelare för motståndarlaget att ta poäng av. Så varför inte bara dra igång kampen någon gång?
3. När du missar en checkpoint väntar rena kaoset
När du missar en checkpoint ska du bli straffad. Så är det naturligtvis. Ett bilspel handlar om att ta sig mellan alla checkpoints och inte köra bredvid dem. Men samtidigt måste straffet vara rimligt. Så är det inte alltid fallet i Forza Horizon 4.
Ibland får du ett vettigt straff när du missar en checkpoint – skärmen blir svart i fem sekunder och sedan får du börja på andra sidan checkpointen igen – men ibland utbrister rena kaoset. Det kan nämligen hända att du i full fart får starta bredvid checkpointen! Så att det första som händer när du får börja spela igen är att du missar checkpointen direkt. Ibland får du till och med starta med ryggen mot checkpointen! När jag spelade co-op mästerskapet The Trial i helgen fick jag starta fem gånger med ryggen mot samma checkpoint på raken. Jag hann inte ens backa och ta mig igenom checkpointen på det sättet, för innan jag hann tillbaka till checkpointen så fick jag starta om med ryggen mot checkpointen igen. Och igen och igen.
Att spelmakarna inte rättat till det här trots att spelet släpptes för ett halvår sedan fattar jag verkligen inte.
2. Klubbfunktionen är värdelös
Innan spelet släpptes var klubbfunktionen väldigt hajpad. Sedan släpptes spelet och klubbfunktionen visade sig vara… inget alls egentligen.
För det första kan man inte spela mot andra spelare inom samma klubb som dig själv. Nej, du läste rätt: man kan inte spela mot andra spelare inom samma klubb som dig själv. Jag tog för givet att var man med i en klubb så skulle man automatiskt logga in på samma server som de andra i klubben när man startade spelet. Men nej. Man kan inte ens bjuda in spelare i samma klubb att spela, bara spelare från sin vännerlista.
Den enda funktionen som klubben verkar ha är att man kan se en topplista över medlemmarnas resultat i spelets olika utmaningar. Det bidde inte särskilt mycket alltså.
1. Du kan inte se vilka bilar som passar för vinter eller inte
Forza Horizon 4s stora gimmick är alltså fyra årstiderna. Våren, sommaren och hösten skiljer sig inte så mycket åt under loppen, men all snö och is gör förstås vintern väldigt annorlunda. När det är vinter har spelet en praktisk funktion som gör att du direkt ser om bilarna i ditt garage har vinterdäck eller inte.
Problemet är att om du ska välja bil inför ett vinterlopp, när du till exempel spelar ett äventyr, och det för tillfället inte är vintersäsong ute i spelet, så ser du inte vilka bilar som är anpassade för vinter eller inte. Då måste du helt enkelt komma ihåg det i huvudet, och risken att välja fel och välja en bil som inte är anpassad för vintern och far omkring som en hal tvål på vintervägarna är förstås stor.
Jag fick börja att ha papper med listor med bilar som hade vinterdäck liggande bredvid datorn när jag spelar, vilket inte riktigt känns 2019.
Kommentarer