Gårdagens nisch kan bli morgondagens standard
När Demon Soul’s lanserades i 2009 var det få som såg dess storhet. Jag minns hur podcast-pratare efter podcast-pratare var konfunderande över vem spelet skulle tilltala och att vi som gaming-community inte var riktigt redo för Demon’s Souls. Jag kommer dock ihåg hur Gamespot gjorde det till sitt GOTY samma år och det gjorde att spelet helt klart fick nyfikna och lite förvånade blickar riktade mot sig.
Det skulle som bekant dröja till 2011 och att From Software skulle göra en spirituell uppföljare med Bandai Namco för att fler skulle börja förstå storheten i vad studion försökt göra några år tidigare. Och med Dark Souls inledde de en era för en ny subgenre som vi idag mest bara kallar Souls-like. Det har inte riktigt fått sig ett namn på samma vis som Doom- och Grand Theft Auto-kloner till slut blev FPS och sandbox/open world-spel.
Dark Souls systematiska spelande tog en hängiven bit av världen med storm och har sen dess fått fler och fler fans som letar efter en rejäl utmaning. Många utvecklare har gjort åtskilliga försök att göra liknande spel men få kommer upp i samma klass som From med Bloodborne, Sekiro och kronjuvelen Dark Souls.
Och nu när vi skriver 2020 och är på väg in i en ny spelgeneration får denna utstickare äran att vara ett av konsolens flaggskepp för att visa upp dess tekniska förmåga. Det hade jag aldrig kunnat gissa för tio år sen. Vem kunde någonsin ana att detta utmanande och konventionsbrytande spel skulle leda oss in i nästa generation?
Det visar hur mycket som kan ändras över ett kort spann av tid och hur mycket vi spelare kan ändras och anamma nya saker för att sin tur låta det växa genom entusiasm och våra pengar. Men det är också för att Demon’s Souls och Dark Souls just bröt mot tidigare konventioner som det fann framgång. Det var nytt och spännande. Ett tydligt tecken hur gårdagens status quo-brytare kan bli morgondagens vägvisare.
Kommentarer