Imorgon är en annan dag
Givetvis är rubriken alldeles för bekant för att vara en slump. För er som kan er schlagerhistoria ser igenkänningsfaktorn med Christer Björkmans hit (?) från 1992 med samma namn. Det finns framförallt ett stycke i den låten som skulle kunna ha inspirerat den här hösten i våra liv: ”Kom så länge solen ler, kom så länge lusten ger och tar”.
Herr Melodifestival visste inte om det då, men faktum är att han sjöng om hösten 2020 och den annalkande ankomsten av nästa generations TV-spelskonsoler. Vi som är en del av den mästerliga rasen av PC-spelare får ursäkta, till och med Nintendo-fansen får åtminstone för tillfället, försäljningssiffrorna till trots, finna sig i att vara i en total radioskugga. Detta är nämligen årstiden då Sonys och Microsofts svar på vad som är framtidens videospel äntrar marknaden – Playstation 5 och Xbox Series X (och S, för stackarna).
Efter åratal av spekulationer, rykten och diskussioner står vi här med såväl datum som priser, i viss mån också vilka spel som är aktuella även om inte allt är helt kartlagt än. I vanlig ordning hade det varit på sin plats att jag presenterar mina tankar och funderingar kring nästa generation, men då jag är så sinnessjukt trött på min egna röst (mina olika personligheter slåss om utrymmet) har jag istället tagit kontakt med några prominenta personligheter inom det vi lite ankdammsmässigt kallar för spel-Sverige, där de har fått dela med sig av sina tankar och analyser.
På 80-talet ringde vi spökjägare, nu hör vi av oss till videospelsexperterna.
Ny hårdvara är alltid spännande, men ju mer tiden går verkar antalet polygoner bli mindre viktigt i relation till vad den nya tekniken faktiskt kan skapa för innovativa upplevelser. Elisabeth Bergqvist, speljournalist och en av programledarna i radioprogrammet P3 Spel, vill delvis tona ner betydelsen av de nya konsolernas hårda fakta.
– Å ena sidan handlar det om att hålla jämna steg när det kommer till hårdvara och prestanda, men å andra sidan tror jag att uppstickaren Nintendo har fått Sony och Microsoft att slutligen inse att detta bara är en liten del av vad som utgör en konsols öde. 2020 tävlar de också om spelen och spelarupplevelsen – att erbjuda flest unika titlar och att göra det på ett så smidigt sätt som möjligt. Det kan vara via prenumerationer, molntjänster och bakåtkompatibilitet.
Aaron Vesterberg Ringhög, med förflutet på sajter som Loading, GAMEcore och IGN Sweden, och idag en av programledarna för podcasten Öppna Världar, är inne på samma spår. Den här generationen handlar inte bara om ”bra spel”, vilket varit ett ständigt mantra vid konsolskiften. Nu handlar det också om på vilket sätt vi väljer att konsumera dem.
– Vi har ytterligare aktörer som kommer in och sätter press på Sony och Microsoft. Amazon med Luna och Google med Stadia är båda oerhört välkomna med sina strategier som bara kommer tvinga Sony och Microsoft att jobba ännu hårdare för att vi spelare ska få möjligheten att spela våra spel hur, när och var vi vill.
Apropå hur vi åtnjuter våra digitala världar har Microsoft satsat hårt på sitt Xbox Game Pass, vilket också gett ringar på det berömda vattnet. Amanda Steén, redaktör på Loading och en av programledarna bakom deras podcast Spelsnack, applåderar Microsofts aggressiva marknadsföring, men är ännu inte helt såld på vad de försöker sälja.
– Är det något som Microsoft lagt stor vikt vid och som de också utfört väl, är det Game Pass – det är en tilltalande tjänst med brett utbud och det är en stor anledning till att jag, och säkerligen många andra, vill ha åtminstone en Xbox i hushållet. Ingen av Sonys tjänster är lika tilldragande men om de hade ordnat en lösning som är i linje med Game Pass där det bästa av deras tjänster bakats ihop tror jag att de vunnit mycket på det. Exklusiva spel däremot – där vinner Sony verkligen min fulla uppmärksamhet. Det är inte bara mängden exklusiva spel utan framförallt nyskapandet, mångsidigheten och den enormt höga kvalité som dessa titlar osar. Microsoft har inte den udden – det känns som att de är evigt förknippade med Halo och Gears of War men två skjutare som inte tillför mycket nytt till bordet får det inte att pirra till i mig som spelrecensent. Jag vill ha nya upplevelser som överraskar, exalterar, skapar känslor och är ögonöppnande – inte sådana som vandrar i samma spår som de alltid gjort.
Bergqvist delar Steéns skepticism gentemot Microsoft och framförallt mot deras marknadsföring. Även om de fått med sig många applåder finns det mycket att förbättra. Till exempel deras namngivarstrategi.
– Microsoft har fortfarande problem med sitt varumärke – hur ska casual-spelarna kunna hålla isär röriga begrepp som Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Game Pass, Xbox All Access och Xcloud? Microsoft skulle tjäna på att bli lite tydligare i sin kommunikation.
Trots detta är hon inte alls övertygad om att Sony är på rätt köl. Hon förnekar inte det som Stéen syftar på, mängden unika spel, men är inte säker på att det är tillräckligt.
– Sony fortsätter istället på sitt inkörda spår. Playstation 5 känns som en solklar utveckling av sin föregångare, men inte mycket mer än så. De har ett stabilt bibliotek av exklusiva spel sedan tidigare, spännande uppföljare är på gång och konsolen är starkare, men det känns inte som att resten av ekosystemet hänger med i utvecklingen. Molntjänsten Playstation Now är fortfarande ganska undermålig och sann bakåtkompatibilitet bortom Playstation 4 är inte på tapeten. Varför inte fläska på med nästa generations Playstation VR direkt? Istället kommer vi få vänta på den sortens innovationer, och PC-världen kommer fortsätta öka ledningen på den fronten.
WAR IS OVER: Konsolkriget är över: Playstation vann (men inte på det sätt du tror)
Vesterberg Ringhög spinner vidare på diskussionen om att prata om Playstation 5 och dess tillkortakommanden, som till skillnad från Xbox Series X satsar på en relativt gammal affärsmodell. De förväntar sig fortfarande att deras kunder är beredda att betala över 800 svenska kronor per spel istället för att prenumerera på en tjänst för hundra pix i månaden. Till skillnad från Bergqvist tror han att Sony har ytterligare en plan i fall deras inriktning inte bär frukt.
– Jag tror att Sony i och med deras samarbete med Microsoft kring Azure-servrarna kan komma att ha en plan B redo ifall att de märker att deras ekosystem halkar alldeles för mycket på efterkälken. Jag är övertygad om att Playstation på kort sikt kommer sälja många fler konsoler än Xbox av den enkla anledningen att varumärkeslojaliteten tillsammans med en stark nuvarande generation per automatik kommer skjutsa Playstation lite extra. Men på lång sikt kommer Xbox tveklöst gå om Playstation i antal återkommande användare om inte Playstation öppnar upp sina modeller och anpassar dem efter den fortsatt extremt krävande marknaden. Min förhoppning är att Playstation med sin finess hinner komma upp med liknande upplevelser i tid så konkurrensen består.
Steén är mer säker på sin sak. Även om hon ogärna vill ta ord som ”vinner” i sin mun så menar hon att Microsoft, trots all PR, ligger en bra bit efter Sony och att det skall mycket till för att deras dominans skall hotas.
– Om inte Microsoft gör något drastiskt nyskapande på spelfronten är jag tämligen säker på att Playstation 5 ”vinner”. Microsoft har ännu inte övertygat mig om att jag ens borde köpa någon av deras nya konsolvarianter inom en överskådlig framtid och jag har en känsla av att flera som är investerade i spelvärlden känner detsamma om de måste välja. Sedan har gissningsvis Playstation-konsolerna stor chans att sälja mer med tanke på dess försäljningsspridning rent kontinentmässigt.
Bergqvist tror, Sonys marknadsställning under de senaste åren till trots, att Microsoft har hittat en attraktiv målgrupp som kommer ge dem en fördel. En flock av människor som vi i folkmun kallar för ”vanligt folk”.
– Jag tror att Microsoft sitter på en ovanligt bra position med den billigaste konsolen (Series S) och den prisvärda prenumerationstjänsten Xbox Games Pass – här fyller man behovet hos vanliga människor som kanske inte identifierar sig som gamers, och det med råge. Jag tror att Xbox ligger riktigt bra till för att få med så många som möjligt på tåget, just för att deras prioritet inte är att sälja fler maskiner, utan för att de enkelt kan introducera de som redan har en PC till deras ekosystem.
Vesterberg Ringhög vill inte lika tvärsäkert som de två föregående experterna uttala sig om utfallet i den kommande kampen om våra plånböcker. Istället konstaterar han att hur det än kommer att bli finns det redan en tydlig vinnare: vi som spelar.
– Det är fantastiskt att vi får en sådan stark start på en generation sett till prisbilden som nu satts. Inte ens kemikalieskatten kan förta det faktum att vi har fyra olika modeller som är oerhört kompetenta och prisvärda på ett sätt som ingen annan konsollansering någonsin kunnat erbjuda när det kommer till valmöjlighet. Min känsla på förhand är att detta är den tveklöst mest lovande generationen av nya spelkonsoler vi någonsin haft.
Det var säkert så Christer Björkman också kände när han sjöng för full hals året 1992. En annan tid, samma tankar.
Imorgon är en annan dag.
Kommentarer