Intervju med skaparna bakom Call of Duty: Black Ops 4
Alla må inte älska Call of Duty. Vid omnämnandet av first-person shooter-genren kommer dock tveklöst den långa spelserien alltid att vara en av de första att ploppa upp i var spelares och icke-spelares tankar och minnen. Inför släppet av det nästkommande Black Ops 4 den 12 oktober träffade vi David Vonderhaar, Game Design Director på Treyarch och som varit med sedan starten av Black Ops-serien, samt Thomas Wilson, Co-Studiohead och Creative Director för Beenox som varit ansvariga för att ta Black Ops 4 till PC.
Det är en solig dag i ljuva Stockholm, fåglarna sjunger och explosionerna dånar. Den initiala presentationen av nya Black Ops 4 är nämligen så bombastisk och magnifik att det förmodligen hördes ut på den livliga gatan. Den nya installationen har tre huvud-ess i sin ärm – det gamla klassiska multiplayer-läget, det ständigt växande zombieläget, samt spelets nytillskott och största magnet – battle royale-läget Blackout. Känt sedan tidigare är att Treyarch valde bort single-player kampanjen för att istället lägga sin största fokus på Blackout. Vi frågade om Treyarchs kommentar på detta, med tanke på det underliga valet av prioriteringar.
–Folk talar om single player-kampanjen som något vi faktiskt hade eller något vi faktiskt gjorde, men det är ganska vilseledande, börjar Vonderhaar som naturligtvis har fått tusentals frågor om just det här ämnet.
–Kolla på första Black Ops: det var ett narrativt spel, men inte ens den hade en sammanfattad storyline ur protagonistens eller antagonistens ögon. Andra Black Ops, också tredje med alla galenheter som pågick där – handlingen har alltid grenat ut sig.
LÄS MER: Forza Horizon 4
Vonderhaar fortsätter att förklara hur kampanjen aldrig varit en kontinuerlig historia, hur vart spel har haft sin vinkel. Han fortsätter med att förklara hur varje beslut studion gör kommer med enorma risker, men att just detta beslut inte borde vara så kontroversiellt som det blivit med tanke på att föregående spel inte lämnat någon röd tråd de borde tagit upp vid i en ny single-player kampanj.
–Jag förstår din fråga, men vad folk bör förstå är att det är svårt att ta bort någonting vi anser att vi aldrig hade från början.
Multiplayerläget har genomgått många större förändringar. Kartan är nu täckt av fog of war, vilket betyder att du inte kommer se annat på mini-kartan än den omgivning som är direkt runt dig och dina lagkamrater. Black Ops 4 fortsätter även med det populära systemet Pick 10, där spelaren själv kan anpassa sin utvalda Specialist för att skapa någonting unikt och sytt för ens egna spelstil. Varje valbar Specialist har olika färdigheter och unika föremål, till exempel en gripkrok för att snabbt ta dig över långa distanser på spelplanen, eller granatkastaren som vid skott skjuter ut en stor granat vilken sprider ut sig i många små granater.
Vid frågan ifall de båda hade någon personlig favorit bland de nya funktionerna är Wilson snabb på svar.
–Specialisten ‘Firebreaks’ Reactor Core, utan tvekan. Att kasta sig in bland ett gäng av motståndare och ta ner de alla samtidigt med vapnet, det är tillfredställelse för mig.
Han skrattar hjärtligt åt den igenkännelse majoriteten av alla spelare borde ha med känslan han beskriver.
–Jag borde inte ha en favorit, inflikar Vonderhaar. Som speldesigner bör jag älska alla mina barn lika mycket. Men måste jag välja så är det specialisten Batterys vapen Warmachine, som tekniskt sett bara är en enorm granatkastare, men det är väldigt tillfredställande att se sina motståndare explodera.
De verkar vara inne på samma destruktiva spår båda två, passande nog till det aktuella projektet.
LÄS MER: Recension: CrossCode
Det som känns fräschast i det nya multiplayer-läget är den nya klassen Medic, en klass som inte funnits i spelserien sedan Call of Duty 3, på grund av att det helt enkelt inte behövts när spelarens liv regenererats automatiskt utanför stridens hetta. Istället för ett regenererande liv har spelaren nu ett begränsat liv på 150 hp, något som kanske uppmuntrar till mer taktik och mindre en-mans-krig-fasoner.
Vad som startade som ett så kallat påskägg i första Black Ops har blivit en av de absolut mest populära inslagen i spelseriens bibliotek – zombie-läget.
–Zombies var inte meningen att finnas från början, det skulle inte ha existerat. Men lägger man upp en idé för Activision och får dem att förstå varför så backar de upp en till hundra procent, förklarar Vonderhaar.
LÄS MER: Playstation – en konsol för sin tid
Kanske är det därför Zombie-läget har överlevt till vad som nu blir dess 10-årsjubileum. Den här gången kommer spelaren se sig själv på arenor som en Steampunk-version av Titanic kallat Voyage of Despair, eller en alternativ version av Colosseum-strider, kort kallat för IX – nio i romersk numrering. Medan dessa två inte har någonting att göra med zombiekampanjerna så finns även ännu en till bana kallad Blood of the Dead, som officiellt blir en fortsättning på Aether-storyn fansen kommit att fascineras av.
Efter att ha sett på zombie-trailern slås jag bara av en tanke – kan Scarlet Rhodes zombieslaktande äventyr på den alternativa Titanic-resan vara ett kortare substitut för den borttagna SP-kampanjen?
Med vinden under vingarna för spel som Playerunknown’s Battleground, för att inte tala om det omåttligt populära Fortnite, har skaparna bakom Call of Duty tagit beslutet att inkorporera Battle Royale-läget i den nya Black Ops-installationen.
–Call of Duty är skapat för att kunna spelas om och om igen. Blackout kan räcka i allt från 4 sekunder till 45 minuter beroende på hur länge du överlever. Vi vet att våra fans hoppar frekvent mellan de olika spel-lägena, blir du less på det kan du enkelt hoppa över till Multiplayer, eller Zombie-läget innan du återgår tillbaka till Blackout igen. Vi tror att Blackout kommer passa perfekt i Black Ops 4.
LÄS MER: Årets bästa spelmusik hittills
Med den största kartan i Call of Dutys historia, fyllt av långa kuststräckor och öppen som svår terräng, har Treyarch även tagit tillbaka fordon till spelet. Båtar, helikoptrar och landfordon av olika slag kommer nu finnas tillhands för spelare att använda sig fritt av. Under trailern slås jag av hur Blackout byggts upp inte bara på bredden, utan även på höjden. En utmärkande plats på kartan är till exempel en enorm byggarbetsplats där spelarna kan kriga loss i ett ej färdigbyggt höghus. På andra platser kommer det finnas horder av zombies att skjuta sig igenom, med ett löfte om grymma belöningar att vinna – ifall man överlever såklart.
Det finns det ingen tvekan om att gemenskap har varit ett ledande ord under processen. I samarbete med Blizzard och folket bakom Overwatch har Beenox, förutom att utveckla PC-upplevelsen, bestämt att ta spelet till Battlenet.
–Med en social plattform tror jag att spelare kommer uppmuntras till ett bättre samarbete i spelet, säger Wilson. Blizzard har varit ett fantastiskt gäng att samarbeta med, och har kommit med ovärderliga råd under projektets gång.
LÄS MER: Att bli ett med spelets protagonist
Beenox beslut att optimera Black Ops 4 till PC istället för att direkt porta spelet från konsol har definitivt gett sina fördelar. Efter massvis av interna tester på olika grafikkort kommer spelare nu kunna finjustera spelet efter sina egna förutsättningar, inklusive spela spelet på sina 32:9-skärmar om det skulle önskas.
Call of Duty: Black Ops 4 ser ut att bli en bombastisk upplevelse med otaligt många timmar av underhållning med såväl gamla som nya vänner. Treyarch och Beenox har uppenbarligen lagt ner mycket tid och kärlek på att göra en så actionladdad och explosiv upplevelse som folk förväntar sig av Call of Duty-serien, och resultatet ser vi den 12 oktober.
Kommentarer