Gillar du manga och anime från 80- och 90-talet har du säkerligen stött på Masakazu Katsuras verk. Att blanda romantik och humor och strössla det med några lagom snuskiga inslag är allt annat än unikt inom manga och anime, men med verk som Video Girl Ai, I”s och DNA² lanserade han en egen tecknarstil och en egen berättarstil som man direkt känner igen. Nu är Masakazu Katsura aktuell som karaktärsdesigner för höstens Nintendo Switch-exklusiva actionrökare Astral Chain från Platinum Games. Han har designat så väl de mänskliga karaktärerna, som de fem monster – Legion – som du använder och spelar tillsammans med i spelets strider. I spelet kommer du att kunna designa din egen huvudkaraktär – kvinnlig eller manlig – men varje variant kommer att se ut som en Masakazu Katsura-karaktär.

Det är lätt att känna igen Masakazu Katsuras tecknarstil med karaktärer med mjuka och runda linjer mot realistiska bakgrunder. Hans bilder är väldigt romantiska, men snarare än att sväva på moln är hans verk strängt förankrade i en påtaglig verklighet. Hans specialitet är att skapa kvinnliga karaktärer av alla de sorter; söta flickor, coola pojkflickor och stiliga kvinnor som alla får en distinkt personlighet i hans verk. Dessutom uppskattar många läsare att hans serier inte sällan innehåller unga tjejer som, eh, befinner sig i ett tillfälligt tillstånd av att byta kläder.

SE SPELET I RÖRELSE: Läckra Astral Chain får ny trailer

Just detta karaktäristika drag gissar jag att vi inte kommer att få se så mycket av i actionspektaklet Astral Chain. Men kanske kommer några av hans välkända typer att dyka upp. Tjejerna i hans olika mangaserier påminner nämligen ofta om varandra, ungefär som skådespelare som spelar olika roller i samme regissörs olika filmer. För att ta några exempel från hans serier:

Men även om Masakazu Katsura inledde karriären med strulig romantik i skolmiljö så lanserade han i början av 00-talet något helt annat, nämligen det verk som han är mest känd för just nu: Zetman. Det är en mörk version av superhjälteberättelsen.

Zetman bjöd på ett mer våldsamt och hårdare innehåll, med vuxnare teman och en mer cynisk stämning. Att Katsura plötsligt snöade in sig på mörka superhjältar kom dock inte som någon chock för hans trogna fans. Det har aldrig varit någon hemlighet att han var ett stort Batman-fan. Bara i den första volymen av Video Girl Ai så går huvudpersonen Yota på bio och tittar på Tim Burtons första Batman-film (som var aktuell när serien gjordes) och när Yota blir arg vid ett tillfälle så förvandlar han sig till och med till Batman!

Att bli mangateckanare var aldrig en dröm Masakazu Katsura hade som pojk på sjuttiotalet. Han gillade att teckna redan som barn, men var aldrig speciellt intresserad av manga. Men en dag såg han en affisch för en mangatävling där första pris var en stereo. En sådan ville han verkligen ha, så han ställde upp, och han vann tävlingen, och på den vägen var det.

LÄS VÅR RECENSION: Control

Katsura är god vän med Dragon Ball-skaparen Akira Toriyama. De hade samma redaktör när de började publicerade sina mangaserier på 80-talet. De ringer ofta varandra och pratar om allt annat än just manga och drar snuskiga skämt. Katsura är känd i Dragon Ball-kretsar för att det var han som hittade på fusionen i Dragon Ball, när två karaktärer förenas med varandra och blir en ny karaktär. Något han själv förnekar på ett sant japanskt sätt. Han hävdar nämligen att han berättade idén för Toriyama, men att Toriyama sedan glömde bort allt, och därefter kom på idén på egen hand!

När det kommer till TV-spel så skiljer sig dock Katsuras och Toriyamas karriärer åt kraftigt. Toriyama har gjort designen till massor av framstående spel, som Dragon Quest-spelen och Chrono Trigger, för att inte tala om alla de oräkneliga spelen som skapats efter hans Dragon Ball-serie. Medan jag inte kan inte någon uppgift om att Masakazu Katsura har arbetat med något TV-spel före Astral Chain.

Den trettionde augusti släpps Astral Chain exklusivt för Nintendo Switch. Spelet skulle säkert vara roligt att spela även utan Masakazu Katsuras karaktärsdesign, men det går inte att komma ifrån att just hans speciella stil tar spelet till en högre nivå, genom att addera ytterligare ett lager av skönhet, romantik och dramatisk närvaro.

FOTNOT: Vill du läsa mer om hur designen i Astral Chain skapades har Platinum Games lagt upp en längre intervju med Masakazu Katsura och spelets regissör Takahisa Taura på sin hemsida.