Microsofts taktiska Bethesda-drag och vikten av Game Pass
Det gick rejäla svallvågor genom spelindustrin idag när Microsoft annonserade att de köpt ZeniMax Media, företaget som äger Bethesda, Id Software, Arkane Studios, MachineGames, Tango Gameworks och många fler för 7, 5 miljarder dollar. Det är över 66 miljarder svenska riksdaler, gott folk.
Deras uppköp av Minecraft-studion Mojang kostade drygt 22 miljarder och Skype gick löst på 75 miljarder om ni vill få lite perspektiv. Det är ett av de mest omfattande och dyra förvärv spelbranschen sett och det avslöjades vid ett väldigt taktiskt tillfälle, nämligen dagen före Xbox Series X och S kunde förhandsbokas.
Det kunde inte varit mer utstuderat.
Vi är alla imponerade av Xbox Game Pass. Det är inte många som inte tycker att det är ett otroligt värde för ens surt förvärvade slantar. Game Pass är inte vad som är svårt att sälja för Microsoft. De har dock lite svårare att övertyga att de är ett fullgott next gen-alternativ till Playstation 5 som lyckats bättre att imponera med exklusiva titlar. Det hjälpte ju inte heller att deras stora äss i rockärmen, Halo Infinite, tvingades försenas in i nästa år. Plötsligt stod Xbox Series X utan en massiv exklusiv titel i vinter.
Hela sensommaren har varit ett enda långt chicken race för att se vem som först släppte garden när det kom till att avslöja releasedatum men framförallt pris. Den som kommer efter har alltsomoftast övertaget då denne kan justera sitt pris baserat på konkurrensen. Situationen blev att Microsoft tvingades att blinka först och avslöja sina priser och planer för några veckor sen när de började läcka rejält från företaget.
Efter Playstation 5-eventet som slutligen avslöjade lanseringsdatum och pris i förra veckan så trodde många att Sony fått sig ett övertag då de åtminstone med skivslädeversionen av Playstation 5 lagt sig på samma prisnivå som Series X. Och med det mer lockande exklusiva utbudet runt lansering kändes de som klara vinnare för stunden.
Men så inträffade dagens nyhet. Och spelvärlden vändes upp och ner.
Här trodde vi att Sony haft övertaget eftersom de fick göra sin presentation efter sina egna regler. De hade fått sista ordet. Men så blev det alltså inte, och jag är ganska säker att Microsoft visste detta. Sony skulle absolut inte slå dom på fingrarna ännu en generation bara för de fick avslöja release och pris sist, så Microsoft sparade det här megatonavslöjandet och lät det smälla av kvällen före förhandsbokningarna började. Det var i högsta grad planerat och ett pekfinger åt Sony med uppmaningen “ert drag” följt av ett flin. De kunde sagt något för två veckor sen men de valde att göra det efter Playstation 5 haft sin stund i rampljuset innan de lät den här nyheten brisera i sociala medier.
Phil Spencer har redan sagt att många av Bethesdas spel kommer se PC-releaser och från situation till situation kommer man avgöra vad som släpps på flera konsolformat också. Jag undrar verkligen om både Bethesda och Microsoft är redo att göra miljontals etablerade fans upprörda och förbannade. Bethesdas rollspelsserier är så älskade att det vore dumdristigt att beröva Playstation-fans spelen. Och kan verkligen en exklusivitet kompensera för den löjliga mängd cash som ramlar in från dessa spel när de släpps på flertalet plattformar? Jag tror faktiskt Microsoft väger sitt drag här. Man kan i alla fall hoppas. De höll inte Minecraft exklusivt utan såg värdet i att sälja det på fler plattformar.
Det viktiga är hursomhelst inte om The Elder Scrolls eller Fallout blir Xbox-exklusiva utan att Elder Scrolls, Fallout, Doom och Wolfenstein alla nu är dag 1-spel på Game pass. Visst kan du få spela The Elder Scrolls VI på Playstation 5 MEN det kostar dig 700-800 spänn. Skulle du däremot prenumerera på Game Pass är dessa spel redan dina från dag ett utan extra kostnader. Det är ett vansinnigt bra erbjudandet, lockande för varenda Bethesda-fan som finns därute och gör det redan värdefulla Game Pass nästan oemotståndligt.
Det är på gränsen till absurt att inte äga Game Pass vid det här laget nu när EA Play är integrerat och Bethesdas spelportfölj är garanterad att vara en del av ditt Game Pass-utbud. I april meddelade Xbox att Game Pass hade tio miljoner prenumeranter, nu knappt ett halvår senare har antalet medlemmar på deras service ökat till 15 miljoner.
Om det tidigare rådde någon tvekan om vad som är Microsofts prioritet inför nästa generation när valet stod mellan konsolförsäljning eller Game Pass-försäljning så tror jag den diskussionen nått sin slutpunkt. Att få dig på deras nästa konsol är inte deras viktigaste uppgift men det är däremot att få dig att prenumerera på Game Pass så de kan fortsätta utveckla och expandera spelvärldens motsvarighet till Netflix.
Snyggt drag Phil Spencer och team Xbox. Snyggt drag. Schack. Ert drag Sony.
Kommentarer