Neon White’s olyckligt vilseledande marknadsföring
Ben Esposito gjorde sig ett namn med det lättsamma och småknäppa Donut County som för några år sen blev ett älskat mobilspel. Det var ett slags inverterat Katamari Damacy där man med ett fjärrstyrt hål skulle få föremål, varelser och byggnader att ramla ner i det. Det var charmigt, kort och tillbakalutat. Detsamma kan inte sägas om Espositos nästa spel, Neon White, som lanserades tidigt förra sommaren under Annapurna Interactive-banér.
Neon White har en ikonisk look och mixar snabb action med dialogtungt prat i bästa visual novel-stil. Men det gjorde ett fel med sin marknadsföring: det lade ett väldigt starkt fokus på att visa upp sina spelkort, och det förvillade mig och många andra initialt. Det var så stort fokus på dessa kort att det gav intrycket att Neon White var någon form av CCG (Collectible Card Games) och även om det definitivt passar som handen i handsken för en viss typ av spelare agerar det också som ett avskräckande gift för många andra, bl.a. mig.
Det var inte förrän lanseringen nalkades som det började framgå vad kortens funktion var. I grund och botten är de egentligen inget annat än power ups. De bara råkar komma i form av roterande kort. Neon White går ju ut på att ta sig från punkt A till B på snabbast möjliga tid. Till sin hjälp har man dessa power ups som tilldelar en förbrukningsbar förmåga som måste tillämpas strategiskt för att man ska nå slutet av banan med alla fiender nerskjutna. Det upplägget hade under sommaren 2022 både lockat och roat tusentals high score-jagande spelare och spelet fick generösa betyg.
LÄS MER: Speciella stunder: Oskuldens seger i Slay the Spire
Som sagt, det är inget fel på slutprodukten. Det var marknadsföringen som upplevdes lite klumpig och otydlig. Det kan göra stor skillnad hur man marknadsför sitt spel, och när många ser kortlekar och kort i största allmänhet så går tankarna till Slay the Spire, Darkest Dungeon och Hearthstone, och för många av oss är såna spel helt ointressanta. Vi gäspar av bara tanken.
Det var i princip inte förrän spelet var i recensenternas händer som det gick upp för många att Neon White knappt hade något som helst att göra med CCG-familjen. Och även om jag fick nys om detta så småningom så undrar jag hur många som blev avtända, släppte spelet i sina tankar, gick vidare och aldrig fick uppföljning kring detta fantastiska och rappa plattformsactionspel som förtjänar all kärlek i världen.
Kommentarer