Sandtastiskt återkomskt
Senaste månaden har verkligen varit en kavalkad av spel som jag har sett fram emot eller hoppats på. Tyvärr missade jag att följa Ubisoft Forward när den hände i förra veckan, så jag satte mitt te i halsen när jag såg att vi äntligen får en remake av ett av mina absoluta favoritspel Prince of Persia: Sands of Time.
Jag kan inte nog förklara min kärlek till det här spelet. Sen det kom 2003 har jag spelat om det flera gånger, och jag har haft en remake på min hemliga lista över önskespel. Jag ser verkligen fram emot att återigen få pusselplattforma mig fram genom maharadjans palats, undvika dödliga fällor, slåss mot monstruösa odöda och vrida tillbaka tiden. Exakt hur mycket som är gammalt och hur mycket som är helt nytt återstår att se, men i trailern som visades såg det mycket välbekant ut.
Minnet har en tendens att sudda ut det kantiga så jag blev tvungen att gå tillbaka och titta på hur spelet egentligen såg ut, och det som såg fantastiskt ut för tolv år sen…har inte åldrats med värdighet. Som tur är så är några av de viktigaste beståndsdelarna för ett bra spel, story och spelmekanik, det som gjorde Sands of Time till ett otroligt härligt spel. Enligt Ubisoft har de lagt tonvikten på att behålla mekaniken så mycket som möjligt, medan de fräschar upp grafiken, som till exempel med full-motion-capture i mellansekvenserna. En Remaster är när man bara tar hand om det grafiska, och flyttar upp det till dagens nivå i möjligaste mån, medan en Remake är när man ändrar i mekaniken och speldesignen också. Hur mycket som just det här spelet är förändrat och vad som behållits återstår att se, antagligen till när det kommer i januari 2021.
Spelet har än så länge bara fått släppdatum för PC, XBox One och Playstation 4, vilket får mig att undra över hur de tänkt med vår nästa generations konsoler som ändå står och stampar i farstun. En sak är dock säker, jag kommer hur som helst att lägga vantarna på det här spelet, så fort jag bara kan.
Kommentarer