Spelspecifikt 06: Känslan att anlända
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 05: Cirkulära upplevelser och svenska dödshattar
Vi kommer tala om en rad olika ämnen så som spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – att färdas och anlända till platser
När vi reser finns det alltid en stegrande känsla av spänning och nyfikenhet inom oss. Hur kommer platsen se ut som finns bakom kullen? Kommer den uppenbara sig på ett majestätiskt berg eller vara en idyll djupt nere i dal? Oavsett vad det är som presenteras så vill vi i veckans program cirkla kring ämnet hur spel bygger upp denna känsla av att resa och framförallt nå sin destination. I veckans program gör Alexanders gamla podcast-medvärd Fredrik Knight (englishkniggit på Twitter) honom besök för att tackla detta ämne.
Har du själv några exempel, gamla som nya? När bjöd ett spel dig på en riktigt välbefinnande känsla av upptäckt och ankomst? När välkomnade en plats dig på ett minnesvärd sätt?
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig!
Kommentarer