Spelspecifikt 12: Det matigaste av program
Spelspecifikt är Player 1:s podcast om detaljerna i spel. En podd som zoomar in på alla de beståndsdelar som gör våra spel till vad de är. Spelspecifikt handlar om att se det stora i det lilla.
En podd om specifika spelmekaniker, system, koncept, speldesigner och mycket mer. Denna serie av program leds av Alexander Cederholm, chefredaktör på Player 1, där han diskuterar ämnen tillsammans med sina redaktionskollegor och andra vänner som vill gästa honom genom året.
FÖRRA VECKANS AVSNITT: Spelspecifikt 11: Ett brandtal om eld och lågor
Spelspecifikt försöker hantera smala ämnen och väldigt specifika element, och jag försöker göra en lättsmält podd på runt en timme.
Veckans ämne – Mat och konsten att laga den
Mat fascinerar. Vi måste äta för att överleva men att uppskatta och jaga smaker är en helt annan sida av myntet. Det betyder också att jag värdesätter när spel vill försöka göra något med kokkonst och mat i största allmänhet. Av den anledningen kommer veckans program gå i matens tecken. Vi ska diskutera hur mat används i spel, om mumsiga banor av mat, spelen som fångar känslan att laga och servera mat och såklart speklulerar vi om vad vi vill se från framtidens spel.
Jag kommer vara kökschef, och tillsammans med Kristofer Gniot (@GnoiTweet på Twitter) som min souschef kommer vi bjuda på en välsmakande soppa bestående av tankar om mat i spel. Vi slickar oss redan om munnen efter sett vad dagens meny har att erbjuda.
Har du själv några exempel, gamla som nya? Vilka spel med ett matigt fokus har du uppskattat?
Musik: Låten ”Spelspecifikt” är gjord av Dominic Ninmark. Ninmark har gjort musik till spel som Strikey Sisters, Rival Megagun och Blazing Chrome. Ni kan höra mer av hans musik här.
Vår podcast-feed ”Player 1 presenterar” finns just nu i valfri podcastspelare, nära dig! Du kan nå allt enkelt via vår samlingssida på Anchor.
Kommentarer