Veckans spelmelodi: Rise of the Triad – Suck This
Rise of the Triads är ett av många relativt bortglömda FPS. Det var ett skjutarspel sett från ett förstapersonperspektiv i mängden som led av syndromet att på den tiden kallas Doom-klon, något som i princip alla spel blev kallade under 90-talets mitt innan FPS var en etablerad genre såvida man inte lyckades sticka ut hakan rejält. Här på Player 1 glömmer vi dock inte bort mediokra spel så länge dom har en minnesvärd melodi eller två.
FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Project Judge – Arpeggio
Männen bakom musiken heter Robert Prince (som jag tidigare skrivit om här) och Lee Jacksson. Medan Prince var oberoende frilansare och arbetade där han behövdes var den sistnämnda herren anställd på Apogee/3D Realms mellan 1994 och 2002 som kompositör och ljudtekniker. Han är mest känd för sitt arbete på Rise of the Triads men även Duke Nukem 3D. Han är mannen bakom “Grabbag”, vilket är Duke Nukem 3D:s välkända titelspår.
Den något suggestiva låttiteln döljer faktiskt en riktigt svängig rocklåt som gasar på i ett rasande tempo, perfekt lämpad för ett FPS i högt tempo. Den som någonsin spelat Doom som det var tänkt vet vad jag talar om. Det skall låta som rock men i överlag låter allt så digitaliserat att det nästan glöms bort. Fast vem bryr sig när resultatet är en sån här härlig upptempolåt vars markanta syntljud förföljs av något som mest kan liknas vid elektroniska trumpeter? Låten är fortfarande bra i rebooten men saknar lite av sin charm när de mer udda elementenen i ljudbilden helt ersätts med metal-instrument.
Musiken från originalspelet från 1995
Musiken från rebooten med samma namn från 2013.
Kommentarer