Yoku’s Island Express
I mitt bitvis överfyllda huvud har jag en samling spelgenrer som jag tror skulle kunna leda till något önskvärt och intressant. Jag kan dock inte påstå att ett plattformsspel i metroidvania-andan som byter ut hopp-knappen mot diverse element från de klassiska flipperspelen fanns med på den listan. Det var dock innan jag fick en chans att lägga vantarna på svenska Villa Gorillas hybrid som de kallar för Yoku’s Island Express.
LÄS FLER RECENSIONER: Pode
Du spelar som Yoku, en söt liten krabat som vid spelets början anländer till en främmande ö där vår huvudkaraktär avser ta rollen som öns nya postmästare. Ganska snart inser vi att allt inte står rätt till och vi skickas hastigt iväg för att samla ihop en motståndsstyrka som ska besegra den kommande fienden. Handlingen i Yoku’s Island Express får i många fall sitta i baksätet då övriga element från spelet blir mer framträdande. Den något oengagerande handlingen är dock ingenting som drar ner på den övergripande upplevelsen eftersom drivet i att klara nästa bana är motivation nog för att fortsätta spela.
Spelets sidokaraktärer fyller sitt syfte i att vägleda, uppmuntra eller hindra Yoku i sin resa runtom i spelvärlden, men inte mycket mer än så. Avsaknaden av fängslande karaktärer blir dock, liksom fallet med handlingens utformning, inte en så stor olägenhet som det hade kunnat bli tack vare spelets smarta och roliga mekaniker. Yoku’s Island Express vet sina styrkor och avser inte berätta någon gripande berättelse. Fokus ligger istället på medryckande plattformspelande vilket görs på ett briljant sätt.
LÄS FLER RECENSIONER: Agony
Bandesignen är där spelet verkligen får chans att glänsa. Världen där handlingen utspelar sig är stor, välfylld och charmigt snygg. Allteftersom du avancerar tillåts du även se mer av kartan tack vare diverse verktyg som låter dig komma in i tidigare otillgängliga utrymmen. Utöver spelets återkommande knutpunktsstad och några övriga platser utgörs en stor del av kartan av flipperinspirerade pussel som ibland kräver ansträngande mycket precision av spelaren. Spelets avsaknad av hopp-knapp gör också att dessa flipper-rampar blir din enda form av färdmedel utöver vanlig gång. Det funkar väldigt bra och känns verkligen som en frisk fläkt i djungeln av alla plattformsspel som kommer ut idag.
De flipper-inspirerade banorna är verkligen bland spelets höjdpunkter och fungerar bra som intressanta pusselinslag under Yokus resa. De riskerar dock att tappa lite av sin charm beroende på hur mycket spelaren använder det snabbresesystem som spelaren kan låsa upp en bit in i äventyret. Medan flipper-delarna är roliga som ett sätt att låsa upp nya vägar, besegra bossar eller klara av uppdrag försvinner lite av dragningskraften när deras syfte istället blir att sig från punkt A till punkt B.
Utöver det huvudsakliga äventyret, som beräknas ta mellan 5 och 6 timmar, finns där gott om sidoaktiviteter att genomföra. Mindre uppdrag, olika samlingsobjekt och kosmetiska såväl som övriga uppgraderingar för huvudkaraktären bidrar alla till en utökad upplevelse även efter berättelsen tagit slut. Jag har i skrivande stund inte sett, genomfört och samlat in alla små aktiviteter spelet har att erbjuda. Mycket talar dock för att jag lär återvända för att trycka upp den där fullständighetsprocenten några ytterligare enheter.
LÄS FLER RECENSIONER: The Awesome Adventures of Captain Spirit
Sammanfattningsvis är Yoku’s Island Express en nöjsam och nyskapande resa där klassiska plattformselement kombineras med flipperspelsgenren. Det är en genrefusion jag aldrig visste att jag ville ha men som nu känns som den mest självklara saken i världen. Den charmiga handlingen och de roliga karaktärerna förser kontext till dessa plattformsdelar även om de inte tillför mycket mer. Om du inte har fått nog av Yoku efter det att berättelsen når sin ände finns gott om aktiviteter att sysselsätta sig med i flera timmar framöver.
Kommentarer