Deathloop hämtar tillbaka 15 år gamla ideér
Är det någon som minns spelet The Crossing? Det var ett FPS som försökte mixa single-player och multiplayer. Tanken var att spelare skulle kunna infiltrera varandras kampanjer för att försöka skjuta ner protagonisten. När det avslöjades i 2007 var det otroligt innovativt och fräscht. Idag har vi ju sett spel göra sånt här till viss del som i t.ex. Dark Souls-serien eller varför inte betydligt mer fridfulla Journey? Att basera ett helt spel på konceptet visade sig dock vara väldigt svårt och därmed lades projektet motvilligt på is i 2009.
REKOMMENDERAD LÄSNING PÅ POLYGON.COM: The story of The Crossing, Arkane’s lost game
Spola fram bandet 10 år. Under E3 2019 avslöjade Bethesda att Arkane Studios Lyon jobbar på en actiontitel vid namn Deathloop som handlade om två killers i evig envig.
I Deathloop spelar du Colt som är spelets antagonist som försöker avbryta ön Blackreefs tidsloop medan lönnmördaren Julianna försöker hindra honom. Här är det intressanta i historien och som avslöjades i år; Julianna är spelarstyrd! Eller rättare sagt kan hon vara det.
Hon är stundtals AI men utan förvarning kan en spelare inkräkta i en annan spelarens kampanj, besätta henne och ta över kontrollen. Så plötsligt har vår hjälte en oförutsägbar motståndare med mänskligt intellekt som både kan jaga honom direkt eller bussa och styra fotfolk efter honom.
Here’s the kicker, Arkane Studios är exakt samma studio som försökte ge oss The Crossing. Det var lite av en uppenbarelse att inse detta för jag hade faktiskt glömt att det var Arkane som låg bakom den smått bortglömda titeln men jag hade definitivt inte glömt spelets premiss och koncept då den alltid lät spännande.
Trägen vinner brukar man ju som bekant säga. Efter 15 långa år är det kanske äntligen dags för Arkane att få upprättelse för sin då överambitiösa vision som de var långt före i tiden med. Men nu, med Deathloop, kanske tiden äntligen är rätt.
Kommentarer