Gotham Knight är allt jag inte visste att jag ville ha
Om ni hade frågat mig inför kvällens avslöjande vad jag ville se från WB Games Montréals kommande Batman-spel hade jag troligen svarat ett par saker. Först och främst hade jag nog velat spela som just Batman. Studions senaste spel Arkham Origins var ett helt okej försök i att efterlikna den framgångsrika Rocksteady-formeln, och detta hade då kunnat bli deras perfekta uppföljare som bygger vidare på grunden och fyller ut hålrummen. Deras Assassin’s Creed II mer eller mindre. Vidare hade jag troligtvis önskat en historia där endast en spelare kan uppleva äventyret åt gången.
Gotham Knights visade sig vara något helt annat än vad jag byggt upp i mina egna förväntningar. Ett rollspelsbetonat actionspel i ett öppet Gotham där vi kommer få skifta mellan fyra olika karaktärer, och ingen av dem är den populära läderlappen. Dessutom kommer det vara fullt möjligt att spela igenom det hela tillsammans med en vän. Trots att spelet verkar vara ganska långt från vad jag på förhand hade önskat är jag ännu mer taggad nu än om mina förhoppningar hade infriats. Detta känns som en klockren evolution av vad ett actionspel i Batmans värld kan vara och jag är så nyfiken på att se och höra mer från titeln. Det är tur att jag inte utvecklar spel, för jag vet uppenbarligen inte vad jag vill ha förrän jag får det.
Kommentarer