Tidigare i veckan fick jag för mig att göra en liten omröstning på Twitter om vilken version av Aladdin som mina följare tyckte mest om. För den som inte vet hamnade Disney’s Aladdin-licens både hos Capcom och hos Virgin Interactive som släppte sin version på den konkurrerande Mega Drive men även på PC och Amiga.

FÖRRA VECKANS SPELMELODI: Syberia – Valadilène

Capcoms version är ett visuellt vackert 16-bitarsspel precis som The Magical Quest Starring Mickey Mouse ett år tidigare. Virgin’s version gjordes av ett team med David Perry i spetsen som ett år senare skulle grunda Shiny Entertainment. 

Deras spel försökte i stor grad efterlikna filmens animationsceller vilket gav spelet en väldigt tecknad look. Det tvistas än idag om vilken version som är bäst och det var det jag var nyfiken på att höra från min Twitter-vänner.

Själv står jag på Capcoms sida för jag älskar hur de gjorde ett flödande plattformsspel och tog till vara på Aladdins parkour-egenskaper, och medan Virgin’s version också hade plattformande fanns där också ett större fokus på sabelsvingande. Medan Capcoms spel var förhållandevis linjärt och tydligt hade Virgin’s Aladdin ärvt studions tidigare spels mer öppna strukturer som man kan finna i spel som Cool Spot och även i Shinys Earth Worm Jim, på gott och ont. Amerikanska och europeiska studios tampades fortfarande med att knäcka plattformspelsgåtan som många japanska studios redan löst.

Detta är hursomhelst inte en artikel om vilket Aladdin som är bäst (Capcoms) utan det är en text om spelmusik, för bägge spelen använder såklart filmens soundtrack som en bas för många av sina låtar. Det var en trevlig liten bonuskonversation uppstod under min Twitter-poll som nu lett till Veckans spelmelodi.

MER MUSIK: Sex år med musik från ID@Xbox

Bägge spelen tillämpar filmens stycke nästan på exakt samma ställe i narrativet men även om jag gillar SNES-musiken finns det några melodier som sticker ut rejält i Virgin’s version eftersom de låter så TV-speliga. Capcoms originalkompositioner har en mer seriös ton medan Virgin-varianten verkligen tar ut svängarna då och då.

Anledningen heter föga förvånande Tommy Tallarico, Virgin’s in house-kompositör under tidigt 90-tal. Den här gången fick han även hjälp av en herre vid namn Donald Griffin. Tallaricos rock-, country- och jazzinfluenser smiter tydligt in i vissa av låtstyckena och det ger Virgins spel lite annan karaktär.

https://youtu.be/LxYEOs1sxYY

Låten heter som ni redan sett Arab Rock men är även känd som Jafar’s Palace, vilket är spelens sista bana. Om man jämför känslan man får i Capcoms motsvarighet är dom mil ifrån varandra. Medan Capcoms låt är olycksbådande och skapad med bleckinstrument och trummor är Tallaricos en otroligt intensiv och rask rockmelodi i syntform. De kunde inte vara mer olika.

Personligen tycker jag att SNES-versionen passar bättre för syftet MEN där denna låt verkligen skiner och kommer till sin fulla rätt är under apan Abus bonusbanor. Så ja, precis som jag valde att berätta om Cool Spots bonusbanelåt för över ett år sen plockar jag åter igen fram musik från ett Virgin-spel när det vankas bonusbana.

Den här låtens takt är perfekt för det höga tempot som krävs när man som Abu springer runt på skärmen och hugger vilt med sin sabel samtidigt som man undviker fallande bråte. I vissa fall tajmar huggen och rörelserna med tonerna så ur ett avseende har minispelet nästan gemensamma nämnare med rytmspel. 

Denna rappa slingan i bakgrunden är vad som får en att hålla takten och sen börja rusa vilt fram och tillbaka medan man svingar sitt vapen som om man vore besatt. Låten har faktiskt två lugnare partier också men den är som starkast när den bara vräker på rejält. Jag gillar dock hur soundet är strax före 2-minuterstrecket. Det märks även i högsta grad hur det är en Mega Drive-melodi. Ett utmärkt nyttjande av konsolens syntiga läte.

Bägge spelen har ett lysande soundtrack även om de stundtals skiljer sig visionsmässigt, men som alltid är det individens smak som avgör, både vad gäller musik och gameplay. Fast…. å andra sidan visade en viss poll att 67 procent föredrar Capcoms variant framför Virgins blygsamma 33 procent. Så vi vet vem som är den egentliga vinnaren trots allt. Empirisk data ljuger inte.

https://youtu.be/14Vs53SSEAE

Originalet från Mega Drive.

Midi-Remix

En elektronika-version i lägre tempo.

Och självklart en hårdrocksversion.