Saker som gjorde oss glada – vecka 21
När världen är lite galen och det känns deppigt är dags att påminna sig om de små positiva saker som finns att finna överallt i spelvärlden. Här är några av de glädjeämnen som lyst upp vår vardag den senaste veckan!
Alexander Cederholm
I 2016 besökte jag spelkonferensen Nordic Game i Malmö. Där träffade jag svenska indiestudion Forgotten Key som lät mig testa Aer: Memories of Old. Aer var tydligt inspirerat av Zelda-serien och lustigt nog hade det samma nmiljötema som Skyward Sword med en luftburen värld där man flög mellan svävande plattår. Aer gjorde det som Skyward Sword misslyckades med när det kom till att få enhetlighet med himmel och land, fritt från laddtider. Jag kommer ihåg att jag blev nyfiken på konceptet men att alphan jag testade hade sina problem. Spelet släpptes under den hektiska hösten 2017 och glömdes bort, delvis även av mig.
Därför var det lite kul att min sambo överraskade mig med att hon köpt och laddat ner Aer åt mig på mitt Switch i veckan. Plötsligt fanns det ingen ursäkt att inte spana in det här spelet som legat i mitt bakhuvud i fem år. Det har helt klart utvecklats sen den där alphan. Känslan är bättre, navigeringen enklare och de Zelda-inspirerade templen har en lagom nivå av klur bakom sig och roade. Det har haft lite problem med tydlighet vad man behöver göra men i överlag är det ett mysigt äventyr i en mysig low-poly-värld som jag är glad att jag äntligen fått besöka.
Martin Eriksson
En gång i tiden var TV-spel något som man använde som avslappning och underhållning. Nuförtiden är det mer som att bygga ett hus eller genomföra en fyra år lång universitetsutbildning att klara ett spel. Efter 163 timmar i My Time At Portia och 132 timmar i The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel innan eftertexterna rullade förbi i de båda spelen så lovade jag mig själv att jag skulle spela ett par kortare spel härnäst. Istället hamnade jag förstås i Persona 5 Royal, ett spel som sägs ta 150 timmar att klara.
I veckan tog jag mig i alla fall över 50 timmar i spelet, vilket jag haft som ett mål den senaste tiden. Persona 5 Royal är fantastiskt på egentligen alla sätt som finns – och spelet är överfullt på innehåll – men måste alla spel nuförtiden vara så hiskeligt långa? Eller är det jag som är dum nog att alltid välja de spel som tar längst tid att klara? 62 timmar i Civilization VI utan att jag riktigt fattat hur spelet ska spelas vittnar om det sistnämnda…
Andreas Lennartsson
Rocket League börjar sakta men säkert bli ett av mina absoluta favoritspel. Inte för att jag spelar det hela tiden och definitivt inte för att jag är duktigt på det, utan för att det helt enkelt är så jäkla roligt att spela. Eftersom jag inte är särskilt duktig har jag haft svårt att ta mig över silver-ranking i spelets tävlingsinriktade läge. Jag har länge hoppats på att symbolen bredvid mitt namn ska börja glänsa i den där guldfärgade nyansen men utan framgång, åtminstone fram till nu.
I och med att Rocket League nyligen inledde sin tredje säsong nollställdes mer eller mindre all ranking, vilket innebar att jag var tvungen att spela tio matcher för att bli tilldelad en ny startranking. Jag och min granne betade av dessa tio matcher relativt snabbt och det måste ha gått ganska bra för oss, för efter den tionde matchen insåg jag blivit tilldelad den där åtråvärda guldstatusen. Rocket League brukar göra mig rätt så glad utan att behöva ge mig komplimanger, men det är såklart extra trevligt då det inträffar.
Robin Molin
Mass Effect-lyckan är i full fart här hemma. Jag spelade det frenetiskt under mina tonår och att få ta mig an Mass Effect i vuxen ålder är lite som att återförenas med ett gäng gamla vänner. Världen Mass Effect presenterar är näst intill oslagbar enligt mig och jag är glad att vara tillbaka.
Jag fick även beta tillgång till NieR Reincarnation. Det är lite konstigt att spela NieR på en telefon och det kommer ta sin tid att vänja sig vid men det är en kul och intressant upplevelse oavsett. Som slutkläm klarade jag också äntligen av The Binding of Isaac: Repentance. Eller ja, jag såg det sista slutet. Det finns som tur är fortfarande massvis med saker i spelet att uppleva och det tänker jag inte gå miste om.
Kommentarer