Man skulle kunna kalla Decay of Logos ett Souls-likt spel, och till viss del stämmer det. Eller det är i alla fall vad utvecklarna har tänkt, verkar det som. Är berättelsen luddig? Någorlunda i alla fall. Jag tolkar det som så att huvudkaraktärens by blir attackerad och brinner ned, och Ada (huvudkaraktären) ger sig ut på en hämndresa med hjälp av en magisk älgliknande varelse.

Har det extremt svåra och straffande strider? Jag är tveksam på det. Decay of Logos är förvisso ganska svårt emellanåt, men spelet håller absolut inte en jämn svårighetsgrad. Några av de första fienderna jag stötte på var väldigt svåra, och jag som gillar Souls-typen av spel blev ganska nöjd över det, men senare korsade jag svärd med några andra fiender, som såg större ut och borde rimligtvis vara svårare – men nej, man kunde göra nästan vad man ville. Jag bara stod och slog tills hälsan rann ut min stackars motståndare. Jag försökte till och med gå runt fienden och trigga en attack, men den trädliknande besten bara stod där och glåmade på mig. Om det här är en bugg eller något som gått snett i designen vet jag inte, men en sak är säkert – och det är att det inte är särskilt underhållande. Jag ska samtidigt vara lite mer rättvis. Liknelserna är ganska rättfärdigade ändå, eftersom du måste hålla koll på din uthållighet precis som i Souls-spelen. Detsamma gäller att studera större fienders rörelsemönster – så lite Souls-DNA finns det i Decay of Logos.

Decay of LogosSka vi ta något positivt nu istället? Bra, det tycker jag också. Det har nämligen dragits paralleller till Zelda: Breath of the Wild angående grafiken och den övriga designen på spelets utseende, och det får jag lov att hålla med om. Designen är sådär underbart mys-barnslig att man bara njuter av stilen när man sitter och spelar, och det är alltid ett plus i min bok. Det finns många olika miljöer. Allt från mörka tunnlar till ännu mörkare grottor, till vackert gröna och öppna landskap med ett slott i ruiner som kungafamiljer lika gärna kunde bott i för en smärre evighet sedan.

MER RECENSIONER: Blasphemous

Decay of Logos har inte samma typ av framstegsmekanik som Dark Souls eller Bloodborne, utan här blir Ada bättre på saker ju mer hon faktiskt utför specifika handlingar. Slåss du mycket får du mer styrka, och löser du pussel blir Ada mer intelligent. Tänk lite som i Bethesdas kassako Skyrim. Även om det inte finns lika mycket att bli bra på som i sistnämnda spel är det här, i min mening, ett långt mycket bättre system än i andra Souls-liknande spel där man uppgraderar sig och sina förmågor via själar som kan tappas närsomhelst om spelaren inte är försiktig. Det är inte riktigt lika mycket som står på spel i Decay of Logos, något som kan kan vara ganska betryggande.

Decay of LogosEftersom Decay of Logos är ett Souls-inspirerat spel, så självfallet finns det bossar. Minibossarna är tyvärr en tämligen stor besvikelse efter att man avlivat den första. De ser nämligen i stort sett likadana ut, med bara några få modifikationer. Det här kunde ha gjorts bättre. Och det gäller ändå de flesta fienderna i spelet. Lite mer variation hade inte alls skadat.

VECKANS FRÅGA: Vilket spel använder tid bäst?

Nu kommer vi till det absolut tråkigaste med Decay of Logos. Det är inte det bästa spelet när det kommer till prestanda. Ganska långt ifrån faktiskt. Fler än en gång totalfrös spelet i 15-20 sekunder innan jag kunde göra något igen, texturerna laddar inte alltid upp – och jag tror jag råkade ut för cirka sju totalkrascher som kastade mig tillbaka till Playstations hemskärm. Det här är helt oacceptabelt när som spelar för inlevelse, och när något sånt här händer kastas jag direkt ut från det transliknande tillståndet jag går in i när jag spelar något.

Decay of Logos har vissa ljuspunkter som den fina och underbara världen och designen på olika miljöer, bra och belönande strider (så länge fienderna inte bara står och stirrar på en), men tyvärr väger inte de få ljusglimtarna upp till bristerna spelet dras med. Dålig fiendevariation, kass prestanda rent tekniskt och ibland rent ut sagt urdumma fiender sätter käppar i hjulen för Amplify Creations.