Fuze 4 Nintendo Switch
Om mitt nioåriga jag hade haft tillgång till något i stil med Fuze 4 Nintendo Switch, hade han varit euforisk. Främst för möjligheten att kunna skriva in rader av kod som sedan manifesteras av hoppande cirklar och sköna musiksnuttar och på så sätt elda på drömmen om att få jobba med spel, men även tack vare den uppsjö av resurser i form av bilder, musik, ljudeffekter och programexempel som medföljer vi köp av Fuze.
För er som inte redan gissat är Fuze ett program som ger ägare av Nintendo Switch möjligheten att skriva program som utnyttjar de flesta av Switchens funktioner så som exempelvis HD Rumble, Gyro och Joy-Cons. Detta sker genom en textredigare som du kan hantera antingen med hjälp av Joy-Con:sen och ett virtuellt tangentbord på skärmen eller genom att koppla ett vanligt USB-tangentbord till din dockningsstation. Båda alternativen fungerar men det är lättast med ett riktigt tangentbord, speciellt om man ska skriva mycket. Då kan kan man även nyttja F-tangenterna som genvägar till de olika verktygen som finns i Fuze.
Tyvärr fungerar inte kortkommandon som CTRL+C via tangentbordet (inte på mitt tangentbord i alla fall) för det skulle gjort livet lättare, utan vill man kopiera, klippa eller klistra in så får man använda det virtuella tangentbordet eller så kan man trycka ZL + R och ZL + ZR på handkontrollen. Jag hoppas detta är något som kommer att fixas, samma gäller layouten för tangentbord som inte finns för svenskt bruk. Det är irriterande då många tecken inte finns där man är van vid och symbolerna som är tryckta på tangenterna inte heller speglar de tecken man får när man trycker på dem.
Till råga på allt så måste man även växla mellan olika paneler där hjälptexter och dylika visas, något som tar tid att vänja sig vid. Där finns inte heller någon sök och ersätt funktion vilket också hade varit trevligt Där finns färgmarkering för kod så att man ser vad som är kommandon, men tyvärr ingen funktion som auto complete, där du snabbt kan sätta in variabler du använder med ett klick.
Det som är bra med textredigeraren är att den samspelar fint med hjälptexterna och anpassar sig väl till handhållet läge. Men som den är nu känns den lite för basic och gör en lätt frustrerad på grund av tidigare nämnda brister.
Språket man programmerar i liknar Basic och innehåller det mesta man behöver i kommandoväg. Absolut ett trevligt insteg för en aspirerande programmerare, speciellt då det mesta är väldokumenterat och lektionerna i programmering för nybörjare är av hög kvalitet. Det märks att företaget bakom Fuze normalt sätt utbildar barn i programmering, för allt är trevligt skrivet med en hel del humor och alltid med roliga och lärorika exempel. Alla kodexempel är enkla att med en knapptryckning kopiera in i redigeraren och testköra. Det gäller även alla de demospel som medföljer och som även fungerar som inspiration.
Det som främst saknas är en databas med möjlighet att skriva/läsa från, det är synd då detta är så viktigt att lära sig, plus att man just nu bara kan skriva och läsa till en textfil. Det är säkert mer som saknas men det är väl det som jag märkt mest.
Nackdelen med att programmera direkt på en konsol är att man inte kan exportera ut sina spel/program och låta andra prova dem, enda sättet att visa eller dela med sig av de program man skrivit är att dela dem med vänner som också äger Fuze. Där finns inte någon inbyggd community där man kan dela/lägga ut kod för folk att ladda hem och köra. Det närmaste du kommer något sådant är Fuze Arena som är en community som du når via din dator. Där kan du diskutera programmering och annat med likasinnade, men även där måste du bli vän med folk på din Nintendo för att kunna dela program med varandra.
Du kan alltså inte föra över din kod till din dator eller tvärtom, det tillåter inte Nintendos policy. Detta är ju en nackdel, men det är tyvärr nödvändigt för att garantera att inte skadliga program förs över till din konsol.
Läs om ett spel du inte behöver koda själv: Outer Wilds
Utöver redigering och körning av program, finns även en enkel bildredigerare för att skapa lite pixelgrafik (tänk animerade objekt som monster, rymdskepp m.m) till dina spel. Här kan du med hjälp av ett rutnät rita och måla din egen spelgrafik, som hjälten i spelet eller varför inte Pac-man! Som komplement till bildredigeraren finns ett program för att mappa skapa banor till spel. Där kan du sätta ihop flera bilder som tillslut blir en större bana. På den kan du sedan lägga boxar där gränser går, exempelvis sidorna av en väg eller berg som man ej kan köra på. Detta är en viktig sak och underlättar arbetet med att skapa många typer av retro liknande spel. Utöver det finns ett litet program för att göra ljudeffekter och sedan kopiera koden till dina egna program.
Som tur är medföljer massor av resurser att använda i form av bilder, musik, färdiga animationer, ljudeffekter, 3D-grafik och annat matnyttigt. Dessa är enkla att använda i dina egna program och höjer värdet på Fuze som helhet. Du kan enkelt söka och sortera bland de tusentals resurser som finns att tillgå, merparten är av godkänd kvalitet.
Problemet med Fuze 4 Nintendo Switch är att det helt enkelt inte är speciellt attraktivt att använda för att lära sig att programmera, främst då redigering av både kod och bilder saknar så mycket som är självklart på en dator, men även då det inte går att dela programmen/spelen du gjort med vem du vill eller ens exportera dem, utan du är helt beroende av att de du vill dela med också äger Fuze. För även om det är kul att komma åt HD Rumble och andra Switch-funktioner så är det ändå så att Fuze är ett av de sämre alternativen som finns idag för att lära sig programmera. Det finns mycket bättre sätt att lära sig att koda spel på, både på datorer och tablets, ofta helt kostnadsfritt.
För den 46-åriga jag är van vid att programmera på en dator där du enkelt kan kopiera kod från vilken källa som helst, spara ner dina program och skicka till dina vänner utan krav på att de äger något speciellt program, redigera bilder med riktiga bildbehandlingsprogram som har de funktioner som krävs för bra resultat. Där du kan debugga din kod, har auto complete för alla dina variabler, kan använda rätt tangentbordslayout och nyttja dina egna bilder och musik.
Fuze 4 Nintendo Switch är en god ide, men det är troligen inget bra val för det flesta och blir i slutändan mest en gimmick. Om Fuze ska bli mer än det, krävs det en hel del jobb och långt smidigare editering av musik, kod, animation och bilder. Det finns planer från utvecklarna att förbättra saker, men det är bara vad som finns i dagsläget som jag kan bedöma.
Varför koda som på 80-talet när vi lever 2019? Vissa saker var helt enkelt inte bättre förr! Inte ens för en nostalgisk gammal gubbe som mig själv.
Kommentarer