Role Queue – en renässans för Overwatch
Overwatch är över tre år gammalt nu men ännu händer det saker som förändrar spelet i grunden. Vad är då Role Queue – höstens stora nyhet i spelet?
I Overwatch finns det tre olika typer av spelbara karaktärer: damage (offensiva karaktärer som gör mycket skada och som ofta är snabba), tank (vanligtvis stora och långsamma karaktärer som har mycket hälsa och som i många fall har sköldar att skydda sig själva och medspelarna med) och support (karaktärer som fokuserar på att hela de andra karaktärerna i laget).
Tidigare har de sex spelarna i varje lag fritt kunnat byta mellan alla karaktärerna inom alla de tre grupperna under varje match, men nu har Blizzard installerat Role Queue, vilket tvingar alla lag att spela 2-2-2, i spelet. Redan innan spelet söker efter en match väljer man om vill spela som damage, tank eller support, och sedan kan man bara byta karaktär inom den grupp man har valt under matchen. Det innebär alltså att alla lag i varje match numera alltid innehåller två DPS, två tank och två support.
Varför gör Role Queue en sådan stor skillnad hur spelet spelas? Jo, de flesta spelare vill spela som DPS, vilket betyder att tidigare var det inte ovanligt med lag med fem DPS plus en tank eller en support. Vilket gjorde det nära inpå omöjligt att vinna en match mot ett bättre balanserat lag, om inte DPS-spelarna var ovanligt skickliga och varken behövde helas eller få hjälp av tanks. Spoiler: det var de sällan. Dessutom kunde det hända saker som att alla DPS mitt i en rond insåg att ”fan, det behövs fler tanks i laget”, varpå alla byter till tanks och ännu mer förvirring uppstår, när det plötsligt finns en massa tanks i laget istället. Att det dessutom var tanks spelade av spelare som vanligtvis inte spelar som tanks gjorde inte saken bättre.
Enligt Blizzard själva lanserar man Role Queue ”to help ensure Overwatch matches continue to be fair and fun well into the future, and create an environment that fosters teamwork and encourages players to bring their very best to every match.” Man påpekar att det ofta är dålig stämning innan en match när alla sex spelarna försöker få ihop ett bra balanserat lag, eller helt struntar i detta. Enligt många spelare har Role Queue ankomst mer att göra med att den professionella ligan Overwatch League har blivit tråkig att titta på när alla proffslagen kör med samma taktik, snarare än att spelmakarna tänker på casual-spelare som jag. Då jag inte tittar på Overwatch League ska jag inte spekulera om hur Role Queue förändrar proffsens spelande, utan hålla mig till hur det förändrar, eller ska jag säga förbättrar, spelandet för en halvbra spelare som mig.
För det första är det mycket svårare att få enkla segrar i Quick Play numera. Förut kunde man möta ett lag med fem eller sex DPS och man kunde vinna genom att välja support och helt enkelt hela sitt lag till seger, men sådant händer inte längre när motståndarlaget alltid har två supports (och inte sällan seriösa sådana). Men å andra sidan slipper man att hamna på samma lag som fem DPS som springer runt som yra höns och förgäves jagar enkla kills. Quick Play har helt enkelt blivit mer seriöst och fokuserat än det var innan.
I det rankade läget Competitive Play är skillnaderna rent spelmässigt mindre, då spelarna redan innan var mer seriösa och tänkte mer på lagets uppbyggnad i det läget. Men för en person med koncentrationssvårigheter som jag, är det en fördel att inte längre behöva tänka på hela lagets uppbyggnad genom hela matchen. Nu vet jag att det är 2-2-2 som gäller och jag behöver inte tänka på att byta klass mitt i en match för att balansera laget. Jag behöver bara lista ut vilken roll har jag i laget i den här matchen som tank eller support, och om jag borde byta till en lämpligare support om jag spelar som support, eller en annan tank om jag spelar som tank.
Den stora förändringen i Competitive Play är att det numera finns tre olika rankingsystem – vart och ett för damage, tank och support – medan det tidigare bara finns ett enda. Det gör det mycket enklare att våga spela som en kategori man inte brukar spela som, då det inte påverkar rankingen i den kategori som man oftast spelar som. Jag brukade aldrig spela som DPS, inte ens i Quick Play, men nu vågar jag göra det. Det känns tryggare att våga spela som DPS nu när jag vet att jag inte kommer att hamna i samma lag som fem andra DPS som yrar runt och leker deatmmatch. Nu vet jag att jag alltid kommer att ha två supports som helar mig och två tanks att gömma mig bakom när det blir för hett.
En annan stor förändring är att det nu går mycket kortare tid att få igång en match när man spelar som support och tank. Förut kunde jag få vänta i ungefär 3-4 minuter på att få igång en match, men nu är det 20-30 sekunder som gäller. Det gör naturligtvis underverk för spelupplevelsen.
En annan fördel, som kommer av att de flesta vill spela som DPS, är att spelet börjat med belöningar – i form av lootboxar och guldmynt – till de som väljer support (och ibland tank). Vilket är riktigt kul för oss som framförallt spelar som support. Jag vet inte om det är något som de kommer att fortsätta med, eller något de bara kör så här i början, men det är härligt att bli belönad för något jag älskar att göra. En annan bra sak med Role Queue är att chansen är större att du får spela med just den karaktär du vill, för det finns bara en annan spelare som konkurrerar om kämparna inom samma klass. Så har du minst två kämpar som du vill spela med inom din valda klass är du helt säker att du får spela som någon av dem.
Som du märker är jag väldigt positiv till Role Queue. Det mest negativa för mig personligen, är att förr – när banan och spelläget först avslöjades och man först valde sin karaktär – så brukade jag spela som tanken Orisa på alla banor där man skulle anfalla med en payload eller försvara sig mot en payload, och som support i alla andra spellägen. Men det kan jag inte göra längre, när jag måste välja roll redan innan banan avslöjas. Men det har å andra sidan medfört att jag fått börja spela som tank och support i spellägen där jag inte brukade spela med dem förut, vilket har breddat mitt spelande.
En annan negativ sak är att vissa karaktärer har blivit alldeles för starka och andra alldeles för svaga i den nya ordningen, men det är något som Blizzard kommer att jobba på att fixa framöver förstås. Den svenska karaktären halv-supporten/halv-tanken Brigitte har redan gjorts om för att bli mera support och passa in i den nya ordningen, men hon har tyvärr blivit mycket tråkigare att spela som. Så jag hoppas att de justerar henne och gör henne roligare igen.
Det är alltid riskfyllt att bygga en profetia på en veckans spelade. I våras trodde jag att ankomsten av Festival Playlist skulle öka livslängden på Forza Horizon 4, varpå jag slutade att spela spelet. Men jag har svårt att tro att kortare väntetider och bättre balanserade lag kommer att få mig att lämna Overwatch.
Funderar du på att börja spela Overwatch, så är det ett utmärkt läge att göra det nu. Spelet känns mer välkomnande än någonsin. Att man som nykomling, eller casual-spelare, inte längre behöver tänka lika mycket på att bidra till hela lagets balans och utformning, utan bara behöver lista ut vilken funktion man har i laget och fokusera på att bidra med den funktionen är en stor fördel som gör spelet lättare att ta till sig och att älska.
Kommentarer